Publicerad: 2024-09-11 10:49 | Uppdaterad: 2024-09-11 15:16

Upptäckt av ny tumörcelltyp i barncancer

gravidmage
Foto: Fezailc via Pixabay

Forskare från Karolinska Institutet har gjort en banbrytande upptäckt inom studier av barncancer, specifikt neuroblastom, som börjar redan före födseln under de tidiga stadierna av binjureutvecklingen.

Ninib Baryawno
Ninib Baryawno. Foto: Martin Stenmark

Genom att sekvensera DNA och RNA i tiotusentals enskilda celler från mänskliga tumörer, har Dr Ninib Baryawnos forskargrupp skapat genetiska kartor över tumörutveckling.

Studien har publicerats i Molecular Cancer. En överraskande upptäckt var en ny typ av tumörcell som liknar Schwann cell precursors (SCPs), tidiga stamceller i binjureutvecklingen.

Thale Kristin Olsen. Foto: privat
Thale Kristin Olsen. Foto: Privat

Dessa nya tumörceller var aneuploida, vilket innebär att de hade extra kopior av vissa kromosomer, och kännetecknades av ökad proliferation och genuttryck som hjälper dem att undvika immunsystemet.

Forskarna föreslår att aneuploidi i SCPs kan vara en möjlig initierande händelse, eller första förändringen, och att SCPs kan vara ursprungscellen i vissa neuroblastom.

man
Jörg Otte. Foto: N/A

Studien belyser när och var denna cancer uppstår och föreslår att tumörutvecklingen kan börja tidigare än man tidigare trott, med en genetisk mekanism kallad aneuploidi. Genom att förstå hur och varför denna cancer uppstår, hoppas forskarna kunna utveckla nya strategier för behandling och förebyggande av cancer hos barn.

Forskarna, Dr. Thale Olsen och Dr. Jörg Otte, båda vid institutionen för kvinnors och barns hälsa, planerar att fortsätta sin forskning med fokus på genetisk tumörheterogenitet och hur olika subkloner av tumörceller beter sig.

Publikation

Joint single-cell genetic and transcriptomic analysis reveal pre-malignant SCP-like subclones in human neuroblastoma”, Thale K. Olsen, Jörg Otte, Shenglin Mei, Bethel Tesfai Embaie, Polina Kameneva, Huaitao Cheng, Teng Gao, Vasilios Zachariadis, Ioanna Tsea, Åsa Björklund, Emil Kryukov, Ziyi Hou, Anna Johansson, Erik Sundström, Tommy Martinsson, Susanne Fransson, Jakob Stenman, Shahrzad Shirazi Fard, John Inge Johnsen, Per Kogner, Igor Adameyko, Martin Enge, Peter V. Kharchenko, Ninib Baryawno. Molecular Cancer, online 31 augusti 2024, doi:10.1186/s12943-024-02091-y.