Publicerad: 2024-09-17 09:00 | Uppdaterad: 2024-09-18 09:39

Undersöker de molekylära processerna vid celldelning

Porträtt av Jan Ellenberg.
Jan Ellenberg är professor i cellbiologi och biofysik samt direktör för SciLifeLab. Foto: Rickard Kilström

Fel som uppstår när celler delar sig kan bland annat leda till sjukdomar som cancer eller infertilitet. Jan Ellenberg studerar de molekylära processerna vid celldelning. Målet är att på sikt kunna förebygga och behandla sjukdom. Möt en av Karolinska Institutets nya professorer som deltar vid årets installationshögtid i Aula Medica den 3 oktober.

Text: Karin Tideström, för KI:s installationsskrift 2024

Vad forskar du om?

– Jag försöker ta reda på mer om de molekylära processer som styr hur celler delar sig och överför den genetiska informationen till nästa generation celler, både i friska celler och när celldelningen är påverkad av sjukdom. Min forskargrupp tittar bland annat på hur det genetiska materialet kopieras och hur cellkärnan återskapas i dottercellerna. Detta gör vi med avancerade avbildningstekniker där vi i realtid kan studera levande celler med hög mikroskopisk upplösning. Vi använder bildanalys och maskininlärning för att tolka de stora mängder data som forskningen genererar.

Porträtt av Jan Ellenberg.
Jan Ellenberg forskar om de molekylära processer som styr hur celler delar sig och överför genetisk information till nästa generation celler. Foto: Rickard Kilström

Varför är detta viktigt?

– Celldelning är en förutsättning för allt liv. Att öka kunskapen om hur det går till när cellerna delar sig är viktigt för att bättre förstå livet som sådant, och för att förstå kroppens normala funktion och vad som händer vid olika sjukdomstillstånd.

Hur hoppas du att dina resultat ska kunna användas?

– Den kunskap vi får genom vår forskning har potential för tillämpning vid sjukdomar som har sin grund i fel som uppstår vid celldelning, som cancer och infertilitet. Om vi förstår mer kring vad som går fel molekylärt vid celldelningen ökar förutsättningarna för att på sikt kunna förebygga och behandla dessa tillstånd. För att kunna besvara våra forskningsfrågor utvecklar vi också nya teknologier som kan bli viktiga för framtida life science forskning generellt. För att göra tekniken mer tillgänglig för forskarsamhället har jag arbetat med att samordna open-access infrastruktur på europiskt nivå, och jag ser fram emot att nu leda SciLifeLab i Sverige.

Om Jan Ellenberg

Professor i cellbiologi och biofysik vid Institutionen för medicinsk biokemi och biofysik

Jan Ellenberg föddes 1967 i Hamburg. Efter sin doktorsexamen vid National Institues of Health (NIH), USA, har han arbetat vid European Molecular Biology Laboratory (EMBL) i Heidelberg, där han varit chef för enheten för cellbiologi och biofysik sedan 2010 och chef för EMBL Imaging Centre sedan 2022. Sedan i juni 2024 är han föreståndare för den svenska forskningsinfrastrukturen vid SciLifeLab. Jan Ellenberg utsågs till professor i cellbiologi och biofysik vid Karolinska Institutet den 1 juli 2024.