Publicerad: 2022-10-17 13:00 | Uppdaterad: 2022-10-17 14:13

Två nya professorer vid MMK installerades

Annika Östman Wernerson står vid det blommiga talarpodiet.
Annika Östman Wernerson, vicerektor för utbildning, höll tal under professorsinstallationen. Foto: Rickard Kilström

Vid Karolinska Institutets installationshögtid i Aula Medica den 13 oktober 2022 presenterades KI:s nya professorer och akademiska priser delades ut. Institutionen för molekylär medicin och kirurgi var representerad vid högtiden genom två professorer och ett akademiskt pris.

Nya professorer vid MMK

Jovan Antović

Professor i klinisk kemi och koagulation vid institutionen för molekylär medicin och kirurgi, forskargrupp klinisk kemi och koagulation.

Jovan Antović forskar om blodkoagulation, blödarsjuka och särskilt äldre blödarsjukas hälsa. Med dagens behandlingar kan blödarsjuka leva ett normalt liv. Men vad innebär decennier av medicinering för dem när de blir äldre? Jovan Antović berättar här om åldrande hos blödarsjuka.

Porträtt på Jovan Antovic.
Jovan Antović. Foto: Ulf Sirborn

Rimma Axelsson

Professor i nuklearmedicin vid institutionen för molekylär medicin och kirurgi, forskargrupp Diagnostisk radiologi.

Utbudet av cancerterapier växer snabbt, men det är ofta svårt att i förväg veta vilket läkemedel som kommer att hjälpa i det enskilda fallet. Rimma Axelsson använder avbildning med PET för att avgöra vilken patient som kan dra nytta av vilken medicin. Rimma Axelsson berättar om rätt cancerläkemedel till rätt patient med PET.

Rimma Axelsson tillsammans med en patient vid en PET-kamera.
Rimma Axelssons forskning handlar om nya målsökande diagnostiska radioaktiva läkemedel för PET-imaging. Foto: Ulf Sirborn
Eivind Gottlieb

Dimitris N. Chorafas pris 2022

Vid installationshögtiden så delades Dimitris N. Chorafas pris ut till Eivind Gottlieb vid gruppen Övre GI-kirurgi, institutionen för molekylär medicin och kirurgi. Han tog emot priset för sin avhandling "Improved surgical treatment of oesophageal cancer", prismotivering.