Publicerad: 2024-08-29 11:31 | Uppdaterad: 2024-08-29 16:47

Två logopeder vid institutionen har erhållit finansiering för postdoktor inom vårdvetenskap

Photo of woman blowing confetti.
Foto: iStock

Två adjungerade adjunkter vid institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik, och enheten för logopedi har erhållit vardera en miljon kronor från Forskningsrådet i Samverkansorganisation KI-Region Stockholm.

Projekten startar i januari 2025 och anslagen gör det möjligt att forska på halvtid under två år.

–  Vi är glada och stolta över att våra logopeder Ineke Samson och Anna Nyman är två av totalt fem personer som tilldelats medel, säger Christina Samuelsson, professor och enhetschef på enheten för logopedi. De båda presenterar sig och sina projekt kort nedan:

Kompletterande internetbaserad KBT för social ångest hos personer som stammar, Ineke Samson

–  Projektet jag ska genomföra syftar till att undersöka om kompletterande psykologisk behandling för social ångest hos personer som stammar kan öka välmående och livskvalitet. Behandlingen utgår från tidigare behandlingsresultat av internationell logopedisk och psykologisk forskning. I en randomiserad kontrollerad studie utvärderas effekten av att komplettera logopedisk stamningsbehandling med dels KBT ansikte-mot-ansikte, dels internetbaserad KBT utan behandlarstöd för social ångest och jämförs med sedvanlig logopedisk stamningsbehandling, berättar Ineke Samson, vid enheten för logopedi och Danderyds Sjukhus.

Joller hos små barn med cerebral pares – kan vi predicera framtida talutveckling och behov av kommunikationshjälpmedel? Anna Nyman

–  Mitt projekt kommer att undersöka joller hos små barn med cerebral pares samt om joller kan predicera utvecklingen av tal och språk, inklusive behovet av kommunikationshjälpmedel. Projektet kommer att genomföras i samarbete med kollegor på Institutionen för kvinnors och barns hälsa, säger Anna Nyman, enheten för logopedi samt Habilitering och Hälsa, SLSO.