Publicerad: 2021-09-22 14:12 | Uppdaterad: 2021-10-20 14:04

Tre minuters aktivitet varje halvtimme kan förbättra hälsan hos stillasittande

Tre minuters rörelse varje halvtimme kan förbättra hälsan hos stillasittande. Det har Erik Näslund, forskare och läkare inom kirurgi och urologi, kommit fram till.

Portratt av forskaren Erik Näslund.
Erik Näslund, professor vid institutionen för kliniska vetenskaper Danderyds sjukhus, Karolinska Institutet, överläkare vid Danderyds sjukhus. Foto: Carin Wesström.

De flesta är medvetna om att sitta stilla för mycket har negativa hälsoeffekter. Nu har Erik Näslund m.fl kommit fram till att det har en positiv effekt om vi ställer oss upp och aktiverar kroppen tre minuter per halvtimme. Forskningen har även blivit uppmärksammad i The New York Times.

− Det är väldigt roligt att en så ansedd världstidning som The New York Times väljer att uppmärksamma vår forskning. Ämnet är särskilt aktuellt nu då så många arbetar hemifrån och rör sig mindre än vanligt, säger Erik Näslund.

Erik Näslund har två råd till alla som är oroliga över för mycket stillasittande: - Ladda ner en app eller ställ in ett larm på din dator/mobil för att påminna dig om att stiga upp varje halvtimme. Gå några minuter eller jogga på plats. Att gå på toaletten eller "ta en kaffe" räknas också. - Var noga med att röra dig utanför arbetstiden. Gå i trappor istället för att ta hissen eller stig av en busshållplats tidigare på vägen hem.

Publikation

Three weeks of interrupting sitting lowers fasting glucose and glycemic variability, but not glucose tolerance, in free-living women and men with obesity.
Smith JAB, Savikj M, Sethi P, Platt S, Gabriel BM, Hawley JA, Dunstan D, Krook A, Zierath JR, Näslund E
Am J Physiol Endocrinol Metab 2021 08;321(2):E203-E216