Publicerad: 2024-02-01 15:54 | Uppdaterad: 2024-02-26 11:23

Träffa MF:s och OF:s nya kårordförande 2024

Studentkårernas ordförande respektive viceordförande 2024
Arvid Hultgårdh, viceordförande MF och Elin Törnqvist, ordförande MF. Maxine Waters ordförande OF och Vega Strindlund, viceordförande OF. Foto: Privat, Emma Karlsson

Elin Törnqvist och Maxine Waters är Medicinska Föreningens respektive Odontologiska Föreningens nya ordförande. Vi passade på att ställa några frågor till dem en månad in i arbetet.

Hej Elin och Maxine! Berätta lite om er själva och varför ni engagerar er inom kåren?

Elin: Jag är 25 år och ska börja termin 6 på sjuksköterskeprogrammet nästa år när jag är klar som ordförande för MF. Jag har alltid tyckt det är kul att engagera mig så när jag började på KI kändes det som ett självklart val att engagera mig i kåren. Jag har också en kompis som var ordförande i sjuksköterskesektionen så det blev väldigt naturligt att mitt engagemang började där.

Maxine: Jag är 23 år och går termin 4 på tandläkarprogrammet. Jag vill engagera mig inom kårverksamheten för att jag tycker att gemenskapen är otroligt givande, men också att kårverksamhet i sig är väldigt viktig för oss som studenter för att kunna påverka och vara mer aktivt deltagande i utvecklingen och utformningen av våra respektive utbildningar och trivseln under hela vår studietid.

Vad ska ni fokusera särskilt på under ert år som ordförande?

Elin: Jag vill satsa på att få fler att engagera sig i kåren och ta del av alla de olika aktiviteter och saker vi erbjuder. En hjärtefråga för mig som ”Flempan-student” är att öka MF:s närvaro i Flemingsberg och vi har flera spännande projekt som vi hoppas ska ske nu under våren för våra studenter där.

Maxine: Mitt huvudsakliga mål är att engagera våra medlemmar. Efter Covid-19 så har en del traditioner och kåraktivitet minskat så att bryta trenden och få folk engagerade igen är superviktigt! Men även att förbättra våra kårlokaler i Flemingsberg så att det blir mer trivsamt och naturligt att umgås kring kåren.

Varför borde fler studenter gå med i kåren, tycker ni?

Elin: För att vara en del av vår fantastiska gemenskap! Jag har lärt känna en massa nya vänner genom MF och min studietid har blivit så mycket roligare. Sen ska man också gå med för att kunna påverka sin utbildning, få massa rabatter samt kunna stå i SSSB:s bostadskö.

Maxine: För att det är otroligt kul! Desto fler desto bättre tycker jag att det är, OF är också gratis att gå med i så det finns ingen anledning att inte göra det, men givetvis blir det såklart roligare om man engagerar sig.

Kårernas vice ordförande

Vid sin sida har ordförandena varsin vice ordförande som hjälp i arbetet. Vega Strindlund är vice ordförande för OF och Arvid Hultgårdh för MF.

Vega: Jag är 21 år är uppvuxen i Stockholm och går termin 6 på tandläkarprogrammet. Jag har engagerat mig på olika sätt inom OF sedan jag började på KI, vilket har känts självklart för mig som gillar att träffa nya människor. Jag har spelat fotboll sedan barnsben så jag gick med i OF:s korpenlag ”Käftis HC United” och redan min första dag på KI hoppade jag in och spelade min första match. Med tiden har fotbollsskorna allt oftare bytts ut mot klackar när jag hjälpt till under sittningar och pubar. Men det finns många olika sätt att engagera sig på!

Arvid: Jag är 24 år och kommer från Ekerö utanför Stockholm och går termin 11 på läkarprogrammet. Jag började engagera mig i kåren efter att ha hört mina föräldrar dela med sig om väldigt bra minnen från studietiden. Jag kände också att jag ville göra det bästa av min tid på KI! Under mitt år som vice ordförande vill jag öka sammanhållningen på MF. Jag vill se till att MF blir alla studenters hem på campus, en plats där man kan engagera sig i det man tycker om och möta studenter från alla program och delar av världen.