Telefonbedrägerier - så skyddar du dig
Under höstterminen har flera medarbetare på KI råkat ut för försök till telefon- och sms-bedrägerier, en tråkig och ökande trend både i Sverige och internationellt. Det finns några saker att tänka på för att minska risken att drabbas.

Bedrägerier via telefon eller sms kallas ”vishing” och i vissa av fallen används automatiserade inspelade röstmeddelanden med olika uppmaningar. Detta är en typ av bedrägeri som ökar just nu enligt polisen.
I några av försöken har bedragaren manipulerat avsändarinformationen för att få medarbetaren att tro att någon inom KI eller polisen är avsändare. Då kallas det för en Spoofing-attack. Syftet är vanligtvis att sprida falsk information eller komma över känslig information.
Det finns robusta tekniska skydd i KI:s IT-miljöer. Men den här typen av bedrägerier är delvis utformade för att vi ska bli stressade och agera snabbt så att skydden kringgås.
Tips för att skydda dig och verksamheten
- Var skeptisk - även om avsändaren är känd.
- Vid minsta tvekan, kontrollera avsändaren via en annan kanal.
- Klicka aldrig på länkar eller öppna bilagor om du är osäker.
- Lämna aldrig ut lösenord eller koder via telefon, sms eller mejl.
Rapportera alla incidenter
Kom ihåg att rapportera den här typen av händelser som informationssäkerhetsincident.
