Publicerad: 2025-10-03 10:53 | Uppdaterad: 2025-10-03 13:57

Telefonbedrägerier - så skyddar du dig

Under höstterminen har flera medarbetare på KI råkat ut för försök till telefon- och sms-bedrägerier, en tråkig och ökande trend både i Sverige och internationellt. Det finns några saker att tänka på för att minska risken att drabbas.

Person som håller en telefon
Foto: Unsplash.

Bedrägerier via telefon eller sms kallas ”vishing” och i vissa av fallen används automatiserade inspelade röstmeddelanden med olika uppmaningar. Detta är en typ av bedrägeri som ökar just nu enligt polisen.

I några av försöken har bedragaren manipulerat avsändarinformationen för att få medarbetaren att tro att någon inom KI eller polisen är avsändare. Då kallas det för en Spoofing-attack. Syftet är vanligtvis att sprida falsk information eller komma över känslig information.

Det finns robusta tekniska skydd i KI:s IT-miljöer. Men den här typen av bedrägerier är delvis utformade för att vi ska bli stressade och agera snabbt så att skydden kringgås.

Tänk på det här för att skydda dig och verksamheten

  • Var skeptisk - även om avsändaren är känd.
  • Vid minsta tvekan, kontrollera avsändaren via en annan kanal.
  • Klicka aldrig på länkar eller öppna bilagor om du är osäker.
  • Lämna aldrig ut lösenord eller koder via telefon, sms eller mejl.

Rapportera

Kom ihåg att rapportera den här typen av händelser som informationssäkerhetsincident.