Publicerad: 2024-09-10 09:59 | Uppdaterad: 2024-09-11 12:41

Studie om neuroinflammation vinner 2024 Cluster Headache Award

Jakob Edvinsson flankeras av de andra två under prisceremonin i London.
Från vänster till höger: Roberto De Icco, Jacob Edvinsson och Peter Goadsby. Foto: Michele Corrado

Caroline Ran vid Karolinska Institutet och Jacob Edvinsson vid Lunds universitet är försteförfattare till en artikel som utsetts till bästa vetenskapliga artikel om klusterhuvudvärk publicerad mellan juni 2023 och maj 2024. Det är första gången sedan 2004 som priset går till Sverige.

Jakob Edvinsson står vid ett podium och föreläser.
Jakob Edvinsson. Foto: Marie-Louise Edvinsson

2024 års upplaga av Cluster Headache Award har tilldelats artikeln med titeln ”MERTK in the rat trigeminal system: a potential novel target for cluster headache?”, författad av Jacob Edvinsson, Caroline Ran, Felicia Jennysdotter Olofsgård, Anna Steinberg, Lars Edvinsson och Andrea Carmine Belin.

Cluster Headache Award finansieras av Headache Science & Neurorehabilitation Unit vid IRCCS Mondino Foundation i Pavia, som ett erkännande av den bästa vetenskapliga artikeln som publicerats om klusterhuvudvärk föregående år (mellan juni 2023 och maj 2024).

Prisceremonin ägde rum i London under ”20th Migraine Trust International Symposium 2024”, den 8 september 2024. En särskild session planerades under kongressen, där den ene försteförfattaren, Jacob Edvinsson från Lunds universitet, höll en tio minuter lång plenarföreläsning om de viktigaste resultaten av studien.