Publicerad: 2024-09-04 09:00 | Uppdaterad: 2024-09-04 09:00

Studerar immunsystemets funktion vid luftvägsinfektioner

Porträtt av Anna Smed Sörensen.
Anna Smed Sörensen är professor i translationell immunologi. Foto: Rickard Kilström

Akuta luftvägsinfektioner är en av de vanligaste orsakerna till vårdkontakt i Sverige, och en betydande orsak till sjuklighet och död. Genom mer kunskap om immunsystemet i luftvägarna vill Anna Smed Sörensen kunna förebygga svår sjukdom. Möt en av Karolinska Institutets nya professorer som deltar vid årets installationshögtid i Aula Medica den 3 oktober.

Text: Karin Tideström, för KI:s installationsskrift 2024

Vad forskar du om?

– Vi forskar om immunsystemet i luftvägarna och dess funktion vid virusinfektioner som influensa, och även vid inflammatoriska sjukdomar som sarkoidos. Vi vill förstå varför vissa patienter blir sjukare än andra för att i förlängningen kunna ge mer riktad behandling. Genom att tidigt i sjukdomsförloppet definiera patienternas immunprofil hoppas vi kunna förutsäga sjukdomens svårighetsgrad.

Hur går ni tillväga?

– Vi samlar in vävnad och vätska från olika delar av luftvägarna under hela sjukdomsförloppet och studerar immuncellernas funktion på detaljnivå genom sofistikerade immunologiska och cellbiologiska metoder.

Varför är detta viktigt?

Porträtt av Anna Smed Sörensen.
Anna Smed Sörensen forskar om immunsystemet i luftvägarna vid till exempel influensa. Foto: Rickard Kilström

– Akuta luftvägsinfektioner är en av de vanligaste orsakerna till att människor uppsöker vård i Sverige, och en betydande orsak till sjuklighet och död. Vårt immunförsvar är kraftfullt vilket behövs för att bekämpa infektioner, men om det går fel kan det istället leda till vävnadsskador och förvärrad sjukdom. Ökad kunskap om hur immunsvaret startar och hur det regleras är centralt för att kunna förebygga och behandla sjukdom.

Vilka är era huvudsakliga resultat hittills?

– Vid virusinfektioner i luftvägarna kan vi se att magnituden och kvaliteten på immunsvaret i de övre luftvägarna hänger samman med skyddet mot svår sjukdom och risk för återinfektion. Vid sarkoidos har vi sett att patienter med en viss typ av inflammatoriska svar vid diagnos löper högre risk att utveckla svår sjukdom. Vi kan också konstatera att patientens ålder verkar vara en viktig faktor för immunsvaret och hur sjuk man blir, vilket vi vill fokusera på att förstå mer i detalj framöver.

Om Anna Smed Sörensen

Professor i translationell immunologi vid institutionen för medicin, Solna

Anna Smed Sörensen föddes 1976 i Örebro. Hon har en magisterexamen i biologi från Uppsala universitet och en doktorsexamen i experimentell medicin från Karolinska Institutet. Efter sin disputation flyttade hon till USA för postdoktorala studier vid Yale University School of Medicine och bioteknikföretaget Genentech, Inc. 2010 återvände hon till Karolinka Institutert som forskarassistent. Sedan 2014 är hon forskargruppledare och 2015 blev hon docent i immunologi. Anna Smed Sörensen utnämndes till professor i translationell immunologi vid Karolinska Institutet den 1 april 2024.