Publicerad: 2024-08-15 14:08 | Uppdaterad: 2024-08-19 16:39

Stora Jahrepriset 2024 till Thomas Helleday

Thomas Helleday
Thomas Helleday delar årets Jahrepris med Lauri Aaltonen från Helsingfors. Foto: Stefan Zimmerman

Thomas Helleday, professor i kemisk biologi vid institutionen för onkologi-patologi, Karolinska Institutet, tilldelas Anders Jahres stora medicinska pris 2024. Han får det prestigefulla stora Jahre-priset för sina upptäckter av mekanismer för cancerutveckling hos människor, som tagits i bruk i uppföljning och behandling av patienter.

Anders Jahres medicinska priser delas ut av Universitetet i Oslo, Norge, sedan 1960 och Thomas Helleday delar årets stora pris med Lauri Aaltonen, cancerforskare, professor vid Helsingfors universitet, Finland, och forskargruppsledare vid institutionen för medicin, Huddinge, Karolinska Institutet.

Anders Jahres pris till yngre forskare går i år till Nicolai Albrechtsen och Nicholas Taylor, båda lektorer vid Köpenhamns universitet, Danmark.

– Det är väldigt roligt att bli uppmärksammad med Anders Jahre-priset, men äran för prestationen går naturligtvis till hela teamet som vågade slå in på nya osäkra forskningsvägar i stället för att fortsätta i gamla forskningsfotspår. Att vi ibland lyckats tror jag beror på att vi värnat om våra olika kunskapsbaser, samverkat mellan olika forskningsområden och utvecklat ny metodik för att svara på frågeställningar. I dag har många av våra nydanande och tidiga idéer utvecklats till väletablerade forskningsområden eller nya behandlingar. Jag hoppas att priset kan fungera som en inspiration för unga forskare att prova okonventionella angreppssätt för att utmana de stora frågorna, säger Thomas Helleday.

Spränger kunskapens gränser

Prissumman för stora Jahre-priset är 1 miljon norska kronor. Prisutdelningen äger rum den 7 november i Oslo.

– Anders Jahres medicinska priser hedrar grundläggande forskning som spränger kunskapens gränser. Jag vill gratulera alla de fyra pristagarna och säga stort tack för deras engagemang och vilja. De bidrar alla till grundläggande förståelse som kan göra en skillnad för många, säger Svein Stølen, rektor vid Universitetet i Oslo i ett pressmeddelande.

Läs mer om priset och om Thomas Helledays forskning (på norska)