Publicerad: 2024-08-05 11:30 | Uppdaterad: 2024-08-05 12:05

Starkare tillsammans under årets Pride

Studenter som deltar i Prideparaden.
Elin Thörnqvist tillsammans med Eetu Havtala, Anghel Marina, Jan Yang under Prideparaden. Foto: Fredrik Persson

Studenter, alumner och medarbetare från KI deltog i den färgsprakande Pride-paraden i Stockholm den 3 augusti. Stämningen var på topp under lärosätenas gemensamma Adacemic Pride-flagg, och årets tema var tydligt – vi är starkare tillsammans.

Bild på KI:s vicerektor Ewa Ehrenborg tillsammans med KTH:s rektor Anders Söderholm under Prideparaden.
KI:s vicerektor Ewa Ehrenborg tillsammans med KTH:s rektor Anders Söderholm under Prideparaden. Foto: Fredrik Persson

Sedan 2017 har Karolinska Institutet deltagit i Pride tillsammans med olika lärosäten i Stockholm under den gemensamma parollen Academic Pride. I år deltog utöver KI även KTH, Stockholms universitet, Södertörns högskola och Handelshögskolan i Stockholm.

– Som lärosäte har KI en viktig roll att synliggöra hbtqia+frågor, både vad gäller forskning och undervisning men även för att skapa en inkluderande arbets- och studiemiljö. Det är ett arbete som pågår året om, men som får lite extra uppmärksamhet under Pride-veckan, berättar Kristina Ullgren, som är samordnare för lika villkor vid KI.

Årets tema för Pride-festivalen var Starkare tillsammans, som lyfte vikten av att ställa upp för varandra och tillsammans höja rösten för alla människors lika värde, alla människors rätt att vara den en är och att älska den en vill.

– KI:s deltagande signalerar ett starkt stöd för mångfald och inkludering inom akademin och samhället i stort. Det visar också vårt engagemang för att skapa en trygg och accepterande miljö för hbtqia+studenter, forskare och lärare. Det är extra roligt att Queerlinska, vår kårförening med syfte att representera hbtqia+studenters intressen vid KI, har varit med i planeringen och genomförandet av Academic Pride, säger Elin Törnqvist, ordförande i Medicinska Föreningen vid KI.

Förändringar under 50 år

Rebecca Angelif och Lisa Risberg dansar under prideparaden.
Rebecca Angelif och Lisa Risberg dansar under prideparaden. Foto: Fredrik Persson

Hela veckan har den regnbågsfärgade flaggan vajat högt på campus Solna och campus Flemingsberg. På onsdagen arrangerade Academic Pride ett välbesökt seminarium på Pride House som handlade om hur situationen för transpersoner i Sverige har förändrats under de senaste 50 åren.

Föreläsningen skapade diskussioner om hur kunskap och forskning kan användas för att främja transpersoners rättigheter.

Festivalen avslutades på lördagen med den traditionella Pride-paraden, en glädjefylld och färgglad manifestation för mänskliga rättigheter. Redan på förmiddagen startade festligheterna när Academic Pride bjöd in till förhäng inför paraden.

Feststämning hela vägen

Klädda i Academic Prides t-shirts dansade och firade sedan studenter, medarbetare och alumner längs vägen från Norr Mälarstrand fram till målet, Östermalms IP. Vägen dit kantades av sommarlediga stockholmare och turister som vinkade och klappade fram paraden.

– Det här är ett av de viktigaste arrangemangen som KI och jag som vicerektor deltar i under året. Pride-paraden bjuder alltid på en härlig stämning, jag får extra energi och känner en stor samhörighetskänsla. Det inger hopp inför framtiden, inte minst med tanke på vad som händer i omvärlden just nu, avslutar Ewa Ehrenborg, vicerektor för utbildning och professor vid institutionen för medicin, Solna, Karolinska Institutet.

Fler bilder från årets Pride-parad

KI-studenter som deltar i Prideparaden.
Bildgalleri
+ 3 images