Publicerad: 2024-02-21 16:02 | Uppdaterad: 2024-02-22 10:47

SSD är KI-studenters grupp för miljö- och hållbarhetsfrågor

Styrelsen för Students for Sustainable Development på KI
Styrelsen för Students for Sustainable Development. Foto: Privat

Organisationen Students for Sustainable Development (SSD) drivs av KI-studenter som brinner för miljö- och hållbarhetsfrågor. Gruppen organiserar allt från seminarier och workshop till klädbytardagar och filmkvällar.

Porträtt Annie Barna-Lázár, PR-ansvarig för SSD
Annie Barna-Lázár, PR-ansvarig för SSD. Foto: Privat

Hej Annie Barna-Lázár, PR-ansvarig och styrelsemedlem i SSD! Berätta mer om vad ni gör.

– SSD organiserar evenemang kring olika mål för hållbar utveckling. Vi utbildar studenter och forskare om hållbarhet genom workshops, föreläsningar och konferenser, och genom att organisera event som klädbyten och matsvinnsmiddagar.

– Vi jobbar också med systemförändringar på Medicinska Föreningen (MF) och KI genom att utvärdera hållbarhet med hjälp av Planetary Health Report Card och liknande initiativ. Vi deltar också i direkta aktioner som klimatstrejker och ökar medvetenheten genom vår närvaro i sociala medier.

Hur engagerade är KI-studenterna i hållbarhetsfrågor?

– Jag tror att de flesta studenter på KI är medvetna om hållbarhetskrisen och många vill agera, men vet kanske inte riktigt hur de ska börja. Det är helt förståeligt och vi i SSD försöker skapa en plattform där studenterna kan dela sina idéer och göra dem till verklighet som bidrar till förändring. Vi vill att alla som engagerar sig inom SSD ska lära sig någonting och förstås ha kul under tiden.

– Jag har också märkt att fler internationella studenter deltar i SSD, och nu jobbar vi för att engagera fler studenter på svenska program.

Hur blir man aktiv i SSD?

– Alla är välkomna att gå med i vår Whatsapp-grupp via våra sociala medier. Där delar vi information och mötesdatum.

– Att gå med i SSD innebär inte att du behöver ta på dig arbete eller organisera våra aktiviteter, men vi välkomnar alla till våra kommittémöten som är varannan eller var tredje vecka. Då delar vi gruppens planer, delar med oss av våra idéer och berättar mer om hur man kan engagera sig i olika evenemang.

– Jag vill också slå ett slag för att vi söker en student till som vill jobba med PR-frågor inom styrelsen 2024. Uppdraget finns under vårt länkträd för sociala medier

Vad har ni för aktiviteter i vår?

– Det händer massor! Nu planerar vi flera stora evenemang. Vi kommer att ha ett event på internationella kvinnodagen för att belysa jämställdhet, som är avgörande för hållbar utveckling. Vi planerar också ett gratis klädbyte och en "Too Good to Go"-middag på KI, som har varit framgångsrika tidigare.

– I maj ordnar vi en konferens om hållbar forskning, där forskare kan lära sig mer om att minska djurförsök och labbavfall.

– Studenterna kan också se fram emot fler sociala evenemang, kanske vandringar eller turer i Stockholm, och förhoppningsvis fler föreläsningar och workshops. Följ gärna våra konton på sociala medier för att hålla dig uppdaterad om våra event och framtida initiativ, säger Annie Barna-Lázár.

Följ Students for Sustainable Development i sociala medier för att ta del av event