Skolprogram vid KI nyckel till social utveckling för elever med autism

På Sofiaängen skola i Stockholm pågår ett systematiskt arbete för att stärka elevernas psykiska hälsa. Under 2023 utbildades ett 30-tal medarbetare i SKOLKONTAKT™ – ett skolprogram som ges vid Karolinska Institutet. Nu börjar effekterna av satsningen bli tydliga: ökad självkänsla, bättre skolnärvaro och fler sociala kontakter för elever med autism.

När Sofiaängen skola identifierade ett växande behov av stöd i sociala färdigheter hos eleverna, valde skolan att satsa på SKOLKONTAKT™ – en evidensbaserad metod utvecklad för elever med autism eller autismliknande svårigheter.
– Vi insåg att många av våra elever uttryckte en stark längtan efter att våga ta sociala initiativ, be om hjälp och få en vän. Samtidigt fanns det en rädsla för att misslyckas, som i vissa fall lett till isolering. Vi saknade en strukturerad metod som kunde möta dessa behov, berättar Terez Gil, skolkurator vid Sofiaängen.
Genom att utbilda all skolpersonal i SKOLKONTAKT skapades förutsättningar för en samordnad och förankrad insats.

Starkare självkänsla och trygghet i det sociala
SKOLKONTAKT bedrevs på skolan i små grupper under tolv veckor, där eleverna möttes tre gånger i veckan tillsammans med två till tre grupptränare – oftast en kombination av kurator, specialpedagog och lärare. Eleverna formulerar själva sina mål, vilket visat sig vara avgörande.
Redan efter de första omgångarna kunde personalen se ett mönster: ökad närvaro, förbättrad självkänsla och ett växande mod att interagera med andra. Elever vittnade om att det ”inte längre känns som ett stort steg att prata med andra”, och att det blivit lättare att göra fel utan att skämmas.
– En av de största vinsterna är att vi kunnat avdramatisera social interaktion. Genom att vi grupptränare delar egna erfarenheter av social osäkerhet blir det tydligt att alla brottas med relationer – inte bara de med diagnos, berättar Terez Gil.

Strukturer ger trygghet
Kursledaren för SKOLKONTAKT, Christina Coco, specialistpsykolog vid Center of Neurodevelopmental Disorders at Karolinska Institutet (KIND), menar att strukturerad social färdighetsträning i skolan är en värdefull insats att erbjuda unga med autism.
– SKOLKONTAKT ger elever en chans att, i ett tryggt sammanhang, öva på sociala färdigheter direkt i den miljö där krav ställs på social förmåga, förklarar Christina Coco.
Metodens manualbaserade struktur, som initialt kändes rigid för en del i personalen, har i efterhand visat sig vara en styrka. De tydliga delmålen, återkommande övningar och inlednings-/avslutningsrundor har skapat en förutsägbarhet som varit särskilt gynnsam för målgruppen. Även vårdnadshavare har rapporterat en positiv utveckling i sina barns mående.
Sofiaängen har byggt upp en intern SKOLKONTAKT-grupp som ansvarar för att metoden hålls levande, vidareutvecklas och utvärderas löpande. Målet är att kunna erbjuda SKOLKONTAKT till alla elever, med behov av insatsen, någon gång under deras tid på skolan, och två grupper hålls varje läsår.
Om SKOLKONTAKT™
SKOLKONTAKT™ är en vetenskapligt utvecklad metod för elever (ungdomar) med autism eller autismliknande svårigheter med dokumenterat behov av att träna sina sociala färdigheter i skolans miljö.
Karolinska Institutet erbjuder en grupptränarutbildning i SKOLKONTAKT. Kursen vänder sig till personer som önskar bli grupptränare i SKOLKONTAKT och som arbetar med ungdomar och denna målgrupp i skolans miljö.