Publicerad: 2021-11-25 11:00 | Uppdaterad: 2021-12-07 08:54

Sällsynta sjukdomar i fokus vid spanskt statsbesök

H.M. Drottning Letizia av Spanien och H.M. Drottning Silvia besöker KI.
H.M. Drottning Letizia av Spanien och H.M. Drottning Silvia besöker KI. Foto: Sören Andersson

Den 24 november besökte H.M. Drottning Letizia av Spanien, H.M. Drottning Silvia och H.K.H. Kronprinsessan Victoria Karolinska Institutet och Karolinska Universitetssjukhuset.

Kronpinsessan Victoria besökte KI under det spanska statsbesöket.
Kronpinsessan Victoria besökte KI under det spanska statsbesöket. Foto: Sören Andersson

Drottning Letizia av Spanien besökte Sverige tillsammans med kung Felipe för ett två dagar långt statsbesök och som en av punkterna på det späckade schemat stod besöket på campus Solna. På plats hälsades de välkomna av Karolinska Institutets rektor, Ole Petter Ottersen och Karolinska Universitetssjukhusets chef, Björn Zoëga.

Syftet med besöket var att samtala om hur samarbeten mellan privat och offentlig sektor, akademi och civilsamhälle möjliggör forskning, samt innovativa lösningar för inkludering och ökad livskvalitet för personer med funktionsnedsättning och sällsynta sjukdomar.

Regeringen representerades av socialminister Lena Hallengren. Dessutom deltog Anna Lindstrand, professor i sällsynta sjukdomar vid Karolinska Institutet, Anders Olauson, ordförande för Ågrenska stiftelsen för sällsynta sjukdomar, Claes Hulting, professor och grundare av Spinalis Foundation, Staffan Holmin, professor i klinisk neuroimaging och överläkare, Karolinska Institutet, samt Pärham Riahi, och Isabel Johansson, båda studenter vid KI.