Publicerad: 2016-10-13 15:31 | Uppdaterad: 2016-10-14 13:34

Så gratulerar KI-forskarna Nobelpristagaren Bob Dylan

Dylan-fans på KI: Jonas Frisén, Jon Lundberg, Eddie Weitzberg, Konstantinos Meletis och Kenneth Chien. Foto: Gustav Mårtensson

Bob Dylan får årets Nobelpris i litteratur. Ett besked som sprider glädje bland fans över hela världen. Inte minst bland de KI-forskare som tidigare uppmärksammats för att baka in Dylan-citat i sina medicinska artiklar.

För att ha ”skapat nya poetiska uttryck inom den amerikanska musiktraditionen” står Bob Dylan nu som den första musikern någonsin att ta emot litteraturpriset.

När personaltidningen KI Bladet 2014 skrev om en grupp forskare som i en intern tävling tävlade om vem som kunde få in flest Dylan-citat i sina medicinska artiklar, blev det en världsnyhet.

Carl Gornitzki, bibliotekarie på Karolinska Institutets universitetsbibliotek, och ett stort Dylan-fan, var den som uppmärksammade den interna tävlingen. Han är glad över dagens besked från Svenska Akademien.

– Det var många professorer på KI som gillade Dylan, men det är oväntat och väldigt roligt att han fick priset. Amerikanerna har ju inte fått litteraturpriset på länge så att de nu får en större ikon som håvar in det betyder nog mycket, säger han.

Eddie Weitzberg, professor vid institutionen för fysiologi och farmakologi, är lyrisk.

– Jag är varm i hela kroppen, jag har alltid tyckt att han borde få det och det är en stor dag för kulturen. Men frågan är om han dyker upp under utdelningen av priset, han är ju lite svår. Jag tänker på låtraden Is your love in vain där han sjunger I have dined with kings, I’ve been offered wings, and I’ve never been too impressed.

Men spekulationerna har pågått länge om huruvida Bob Dylan, 75, haft chans att få Nobelpriset i litteratur. Endast ett fåtal experter har trott popmusiken skulle kunna belönas av Svenska Akademien. Men i dag stod det klart.

Jon Lundberg, professor vid institutionen för fysiologi och farmakologi, också han ett stort Dylan-fan konstaterar:

– En minut innan de skulle säga vem som vann så tänkte jag att hoppas det blir Dylan. Och när det var klart så sprang jag och ringde min kollega Eddie. Jag fick gåshud och tänkte, kommer han till Stockholm?

Vem leder den interna tävlingen hittills?

– Det står lika mellan mig, Eddie Weitzberg och Jonas Frisén.

Är det någon rad eller text som särskilt gör Bob Dylan till en värdig Nobelpristagare?

– Ja, i sådana fall I was so much older then I’m younger than that now från låten My back pages. Man är liksom liten, men vet allt. Och så är det så snyggt språk.

Aldrig tidigare har Nobelpriset i litteratur delats ut till en musiker. But the times they are a-changing.

Text: Susanna Forsell

Foto: Gustav Mårtensson