Publicerad: 2022-02-07 10:32 | Uppdaterad: 2022-02-07 10:55

Richard Rosenquist Brandell utsedd till Årets Cancernätverkare 2022

Richard Rosenquist Brandell
Richard Rosenquist Brandell Foto: Helena Conning, Nätverket mot cancer

Vi gratulerar Richard Rosenquist Brandell som utsetts till Årets Cancernätverkare 2022 av Nätverket mot cancer. Richard Rosenquist Brandell är professor i klinisk genetik vid institutionen för molekylär medicin och kirurgi, Karolinska Institutet, överläkare vid Karolinska Universitetssjukhuset samt föreståndare för den nationella satsningen Genomic Medicine Sweden, GMS.

– Det här är en stor ära för mig och jag blir alldeles rörd över att få den här utmärkelsen från Nätverket mot cancer. Vi har jobbat nära varandra för att få till jämlik precisionsmedicin och jämlik sjukvård. Nätverket mot cancer har varit med på hela resan med Genomic Medicin Sweden, GMS, säger Richard Rosenquist Brandell.

Motivering

Richard Rosenquist Brandell är en verklig eldsjäl som brinner för en bättre och jämlik cancervård i Sverige och för patientsamverkan i forskning och vård. Han är omtyckt bland patienter, kollegor och i alla nätverk. Richard har stöttat Nätverket mot cancers målsättning att stärka patientens möjligheter till optimal vård. Hans forskning och engagemang i precisionsmedicin inspirerar såväl profession, akademi, patienter och näringsliv som politiska beslutsfattare.