Prov i skrivsal i fokus hos Tentamensservice

1000 skriftliga prov - så många samordnades av tentamensservice i KI:s gemensamma skrivsalar under 2025. Funktionen startades upp i april 2023. Hur har verksamheten utvecklats?
Tentamensservice ska stödja utvecklingen inom övervakad examination, bland annat genom att se till att utnyttjandet av skrivsalar effektiviseras, följa utvecklingen och behovet av digitala prov, samt bemanna skrivsalar med utbildade tentavakter.
Funktionen arbetar nära både Student-IT och enheten för undervisning och lärande (UoL).
Hej Lina, hur har tentamensservice verksamhet utvecklats sedan starten?

– En hel del har hänt sedan 2023. Under 2025 hanterade vi cirka 1000 skriftliga prov, en ökning med 12 % jämfört med förra året. Uppdraget som avdelningen för utbildningsstöd fick 2023 berör både KI:s studenter och kursgivande institutioner.
Vi har inrättat ett råd till Tentamensservice där examinatorer och utbildningsadministratörer ingår, för att vi ska få återkoppling på utvecklingsarbetet. Vi har också ett gott samarbete med utbildningsadministratörer och kursansvariga genom nätverk och andra kanaler, säger Lina Liljegren, samordnare vid Tentamensservice.
Hur fungerar det med tentavakter?
– Gruppen med tentavakter är cirka 50 personer, där tio är huvudtentavakter. De får återkommande utbildning och gör ett mycket viktigt arbete. Med den stora omfattningen av skriftliga prov och cirka 35 000 studenter som skriver tentamen (under ett år), händer det att misstanke om fusk upptäcks och andra oförutsägbara händelser i skrivsalarna. Då skrivs avvikelserapporter som delas med examinatorer direkt efter varje skrivtillfälle och används i vårt utvecklingsarbete, bland annat har skrivsalsrutinerna uppdaterats och förtydligats, fortsätter Lina Liljegren.
Berätta mer om lokalerna!
– Alla lokaler som Tentamensservice hanterar har skrivplatser försedda med en dator för digital examination. Idag har vi cirka 600 platser uppdelat på två campus. I Flemingsberg har vi också fått byta lokaler för studenter med riktat pedagogiskt stöd ett par gånger, men det har medfört att vi nu har lokaler som är bättre anpassade för övervakning av tentamenstillfället där. Där har vi också utökat antalet skrivplatser och datorer viket gör att vi ännu bättre kan samordna skrivningarna och mer effektivt utnyttja lokalerna. I Solna pågår ytterligare lokalplanering, vi kommer att informera vidare när vi kommit längre i det arbetet.
Vad är bra för examinatorer att känna till?
– Något som kom med funktionen Tentamensservice är att vi samkör prov från flera kurser i samma skrivsal och därför har vi fasta starttider: 08:15, 13:15 och 18:15. När vi har flera olika kurser i samma sal blir närvaro av lärare något vi vill undvika. Det blir ett störningsmoment för studenter, riskerar studentens anonymitet och kan leda till att vissa får fördelar när de kan ställa frågor direkt till läraren.
– Vi arbetar löpande med att förbättra skrivsalsrutinerna för att studenter ska hanteras lika, att det ska vara en god studie- och arbetsmiljö och att alla tentavakter ska arbeta på ett likartat sätt. När vi får återkoppling från studenter och kurser arbetar vi för att alla tentavakter ska känna till det, genom utbildning och information.
Vad omfattar de rutinerna?
– I skrivsalsrutinerna har vi nu skrivit in vad som gäller vid större händelser som påverkar proven, till exempel strömavbrott eller nätverksproblem. Det är en form av kontinuitetsplanering som kopplar till examinationssystemet Inspera. Examinatorn som beslutar vad som gäller vid händelser, men för att alla studenter från olika prov ska hanteras lika har vi tagit fram rutinerna så det är viktigt att alla examinatorer tar del av dem. Huvudtentavakten är den som ansvarar för att kontakta alla examinatorer när något inträffar.

Vilken utveckling ser ni framåt?
– Det finns mer arbete att göra för att förbättra tentamensservice verksamhet: utmaningar kring bland annat AI och annat som vi behöver ta höjd för. Vi tittar också på hur vi kan nå ut med information till samtliga berörda på ett bättre sätt, bland annat genom en utvecklad webbsida med nyhetsflöde. Vi har idag en bra kommunikation med utbildningsadministratörersnätverket, men vill få till ett samlat och överskådligt flöde så att alla kan ta till sig informationen när de har tid och möjlighet och då ser vi att webben är det bästa alternativet.

Mer om tentamen i skrivsal
Boka
KI använder sig av beställningsperioder och beställning görs via TimeEdit inför kommande termin. Det finns också möjlighet att göra tentamensbeställning under innevarande termin. Läs mer på Administrativa processer för examination i skrivsal.
Lokaler
KI:s gemensamma skrivsalar för examination omfattar i dagsläget från enskilda rum, till salar för upp till 240 studenter. Om lokaler som Tentamensservice hanterar.
Inspera för digital examination
För att genomföra digital tentamen i skrivsal används systemet Inspera. Av institutionens tentamensadministratör kan du till exempel få hjälp med att kontrollera inställningar, medan enheten för undervisning och lärande (UoL) kan ge pedagogiskt stöd i hur du använder frågetyperna på bästa sätt. Mer om Inspera.
