Publicerad: 2024-08-28 15:08 | Uppdaterad: 2024-08-29 07:41

Ökning av allergiska reaktioner hos barn i Finland, minskning i Sverige

Ett barn med jordnötter i handen
Foto: Getty Images

En ny registerstudie från Karolinska Institutet och Tammerfors universitet visar att sjukhusinläggningar på grund av allergiska reaktioner hos barn har ökat i Finland medan de har minskat i Sverige. Studien, som publicerats i tidskriften Allergy, visar även att förekomsten av allergisk chock (anafylaxi) är högre i Finland än i Sverige.

Studien, som analyserar data från nationella register mellan åren 2012 och 2020, visar att incidensen av sjukhusinläggningar ökade med 29 procent i Finland, medan Sverige såg en minskning med 43 procent. Under den undersökta perioden ökade även antalet vårdbesök för anafylaxi i Finland med hela 120 procent, jämfört med en ökning på 24 procent i Sverige. Den största ökningen sågs bland de yngsta barnen, i åldersgruppen 0–4 år.

Studien baseras på data från nationella register över vårdbesök för anafylaxi och allergiska reaktioner i Sverige och Finland, och inkluderar alla barn i åldern 0–19 år.

Olika strategier har föreslagits för att minska risken för allergi hos barn. De råd som har getts till föräldrar har dock varierat över tid och mellan länder. I Finland har man haft ett riktat Nationellt allergiprogram, Finska allergiprogrammet, år 2008–2018 för att minska frekvensen av allergi och förbättra omhändertagandet av barn med allergi.

Porträtt av Inger Kull i en sjukhuskorridor.
Inger Kull är professor i vårdvetenskap. Foto: Stefan Zimmerman

–  Våra resultat visar på betydande skillnader i förekomsten av allergiska reaktioner mellan Sverige och Finland. Det är viktigt att förstå orsakerna till dessa skillnader för att kunna förbättra vården och förebyggandet av allergier hos barn, det är också viktigt med tanke på det pågående arbetet med framtagandet av ett Svenskt allergiprogram säger Inger Kull, professor vid institutionen för Klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset vid Karolinska Institutet och en av studiens sisteförfattare.

Då studien betonar behovet av ytterligare forskning, planerar nu forskarna en uppföljande studie, där tidstrender och orsaker till svåra allergiska reaktioner och anafylaxi i Sverige och Finland under perioden 2020–2024 ska undersökas. De planerar också att studera behandling och förskrivning av adrenalinpennor hos de som vårdats för anafylaxi.

Studien har finansierats av Konsul Berghs Stiftelse och Ellen, Walter och Lennart Hesselmans stiftelse.

Publikation

Paediatric hospitalizations due to allergic reactions increasing in Finland and decreasing in Sweden.
Saarimäki L, Ekström S, Protudjer JLP, Huhtala H, Karjalainen J, Kull I, Kivistö JE
Allergy, online August 21, 2024, doi: 10.1111/all.16282