Publicerad: 2024-09-23 15:49 | Uppdaterad: 2024-09-23 15:49

Ny behandling på internet visar lovande resultat för spelberoende

En ny studie från Centrum för psykiatriforskning vid Karolinska Institutet, i samarbete med Beroendecentrum Stockholm, visar att kognitiv beteendeterapi över internet med stöd från terapeut kan minska symtom på spelberoende, som en del av rutinmässig beroendevård. Studien, som publicerades i Journal of Medical Internet Research, jämförde resultaten av KBT över internet med traditionell behandling.

porträtt
Olof Molander, psykolog och postdoktor i Anders Hammarberg och Nitya Jayaram-Lindströms forskargrupp. Foto: Micke Sandström

Spelberoende är ett välkänt folkhälsoproblem, särskilt i länder som Sverige där tillgängligheten till nätbaserade spel är stort. Enligt en studie uppskattas 2,1% av den svenska befolkningen ha problem med spelande. Spelberoende kan ha allvarliga konsekvenser för individens ekonomi, relationer och psykiska hälsa. Det är också kopplat till höga nivåer av självmordstankar och -försök. Traditionella behandlingsformer för spelberoende, som KBT, har visat sig vara effektiva, men det finns utmaningar med att skala upp denna behandling för att nå fler.

Forskare vid Centrum för psykiatriforskning och mottagningen eStöd, Beroendecentrum Stockholm har utvecklat och utvärderat en ny internetbaserad KBT-behandling för spelberoende, där patienter får stöd från terapeuter via en säker meddelandeplattform. Behandlingsinnehållet bygger på etablerade KBT-tekniker men tar också hänsyn till svenska förhållanden, exempelvis utsattheten för spelreklam i det offentliga rummet, självavstängningsregistret Spelpaus.se med mera.  Studien undersökte både behandlingens effektivitet och hur väl den mottogs av patienterna.

Effektiva resultat för symtomlindring

Resultaten från studien visade en signifikant minskning i spelrelaterade symtom under behandlingen. Patienter som genomgick den nätbaserade behandlingen visade en stor symtomlindring, mätt med hjälp av Gambling Symptom Assessment Scale (GSAS). Forskarna noterade också att behandlingen fick höga betyg i patientnöjdhet, med deltagarna som uppgav att behandlingen hjälpte dem att bättre kontrollera sitt spelbeteende.

– ”I den nya behandlingen arbetar man med att stärka sin långsiktiga motståndskraft mot spelande genom att öva upp sin kontroll. Att kunna erbjuda en tillgänglig behandling som internetbaserad KBT är ett viktigt steg framåt i att nå fler som behöver hjälp”, säger Olof Molander, psykolog och forskare vid Centrum för psykiatriforskning, Karolinska Institutet.

En intressant aspekt av studien var att KBT på nätet visade sig vara lika effektiv som traditionell behandling på klinik när det gäller långsiktiga vårdresultat. Forskarna använde sig av registerdata för att undersöka patienternas kontakt med vården efter behandlingen, och fann ingen signifikant skillnad mellan de två behandlingsmetoderna när det gäller förekomst av ny psykiatrisk vård eller läkemedelsbehandling.

Philip Lindner
Philip Lindner, psykolog, docent och forskargruppsledare. Foto: Micke Sandström

Viktiga insikter och framtida forskning

Forskarna bakom studien framhåller att internetbehandlingar har potential att nå fler patienter, tack vare dess skalbarhet och minskade hinder för att söka hjälp, såsom skam och stigma. Trots de lovande resultaten pekar studien på behovet av vidare forskning kring vilka patienter som kan ha mest nytta av denna behandling, särskilt de med samtidig psykiatrisk samsjuklighet.

– ”Internetbaserade behandlingar sänker trösklarna för vårdsökande, och låter oss komplettera vad som ofta är ett skralt lokalt vårdutbud”, säger Philip Lindner, ansvarig forskare och FoU-ansvarig på mottagningen eStöd.

Behöver du hjälp för spelproblem?

Du som upplever spelproblem och önskar få nätbehandling för detta, kan göra en egenanmälan via 1177.se. Se https://www.beroendecentrum.se/vara-mottagningar/mottagning-online/spelprogrammet/ för mer information. Det går också bra att ringa Stödlinjen (020-81 91 00, stödlinjen.se), där du även kan vara anonym. Kom ihåg att du också kan stänga av dig själv från allt licensierat spel via Spelpaus.se.

Samarbeten och finansiering

Studien genomfördes i samarbete med forskare vid Uppsala universitet och Stockholms universitet, samt mottagningen eStöd vid Beroendecentrum Stockholm. Projektet finansierades delvis av Svenska Spels oberoende forskningsråd.

Publikation

Molander, O., Berman, A., Jakobson, M., Gajecki, M., Hällström, H., Ramnerö, J., Bjureberg, J., Carlbring, P., & Lindner, P. (2024). Introducing and evaluating the effectiveness of online cognitive behavior therapy for gambling disorder in routine addiction care: Comparative cohort studyJournal of Medical Internet Research, 26, e54754. doi:10.2196/54754

Olof Molander Postdoktorala Studier