Publicerad: 2024-08-27 12:47 | Uppdaterad: 2024-08-27 15:10

Några få prover avslöjar obalanser i vaginal hälsa

Konst av Ina Schuppe Koistinen

En ny studie publicerad i Microbiome av forskare vid Karolinska Institutet, föreslår att ett par tidsbestämda prover kan hjälpa till att förutsäga långsiktiga obalanser i vaginal hälsa, vilket är kopplat till olika hälsoproblem.

Den vaginala mikrobiomen fluktuerar under menstruationscykeln, där vissa kvinnor bibehåller balans medan andra skiftar mot obalans. I studien följdes 49 kvinnor dagligen genom en cykel med hjälp av metagenomisk sekvensering och identifierade fyra vaginala samhällsdynamiker (VCD): konstant eubiotisk, konstant dysbiotisk, mensrelaterad och instabil dysbiotisk. Högre nivåer av bakteriofager och specifika bakteriella gener var kopplade till instabilitet. Studien föreslår att bara några få väl tidsbestämda prover kan hjälpa till att förutsäga långsiktiga obalanser, vilket erbjuder ett nytt verktyg (VALODY) för att bedöma vaginal hälsa.

Personalporträtt Biomedicum
Ina Schuppe Koistinen Foto: Johannes Frandsen

- Detta nya ramverk ger en mer detaljerad bild av den vaginala mikrobiomen och dess fluktuationer, och avslöjar vikten av fagaktivitet och genetiska faktorer för att bibehålla eller störa balansen. Bara några få väl tidsbestämda prover kan hjälpa kliniker att förutsäga om en patient riskerar långsiktig dysbios, vilket är kopplat till ökad risk för sexuellt överförbara infektioner, misslyckade fertilitetsbehandlingar, för tidig födsel och gynekologiska cancerformer, säger Ina Schuppe Koistinen, författare och forskare vid Institutionen för mikrobiologi, tumör- och cellbiologi vid Karolinska Institutet.

Samlade in dagliga vaginalprover

I samarbetsstudien kombinerades både molekylär- och klinisk vetenskap för att föreslå ett nytt klassificeringssystem för att förstå dynamiken i den vaginala mikrobiotan. Studien genomfördes i samarbete med professor Henriette Svarre Nielsen vid Köpenhamns universitet. En kohort av friska unga kvinnor ombads att samla dagliga vaginala prover och fylla i en kort enkät under en hel menstruationscykel. Mikrobiomkompositionen av proverna analyserades vid Centrum för translationell mikrobiomforskning vid Karolinska Institutet.

-I framtiden kan modellen vägleda till individanpassade tillvägagångssätt för att förbättra kvinnors hälsa och hjälpa till att förstå rollen av övergående kontra bestående mikrobiomobalanser i tillstånd som bakteriell vaginos, säger Ina Schuppe Koistinen.

Studien finansierades inom ramen för samarbetsavtalet mellan Ferring Pharmaceuticals och Karolinska Institutet.

Publikation

Defining Vaginal Community Dynamics: daily microbiome transitions, the role of menstruation, bacteriophages, and bacterial genes.
Hugerth LW, Krog MC, Vomstein K, Du J, Bashir Z, Kaldhusdal V, Fransson E, Engstrand L, Nielsen HS, Schuppe-Koistinen I
Microbiome 2024 Aug;12(1):153