Publicerad: 2024-05-14 11:16 | Uppdaterad: 2024-05-16 09:58

Minnen och lärdomar från terminens examensstudenter

Rektor Annika Östman Wernerson vid en examenshögtid
Examenshögtid vid Karolinska Institutet, rektor Annika Östman Wernerson hyllar studenterna. Foto: Liza Simonsson

När knopparna slagit ut och vårsångerna sjungits närmar vi oss examenstider. Torsdag och fredag 30 och 31 maj betyder examensceremoni för KI:s samtliga utbildningsprogram. Inspireras av fyra examenstudenters minnen av studietiden och planer för framtiden.

Tade Idowu, masterprogrammet i nutritionsvetenskap

Vad ska du göra härnäst?

KI-studenten Tade står på scen på ett TEDxKI-evenemang.
Tade på ett TEDxKI-event. Foto: Privat.

– Efter examen ska jag bocka av några saker från min bucket list. Jag ska springa Stockholm Marathon och sedan planerar jag att njuta av den svenska sommaren genom att åka på en midsommarresa till Gotland. Efter den välförtjänta ledigheten börjar jag en doktorandutbildning på KI i september.

Något favoritminne?

– Det finns så många oförglömliga minnen att välja mellan. Eftersom jag måste välja ett skulle jag säga när jag var värd för TedxKI-evenemanget Lights Out med min vän Katerina Chatziargyri i Aula Medica. Jag är otroligt stolt och tacksam över att ha varit en del av TEDxKI-gemenskapen och att ha engagerat mig med talarna, teamet och publiken. Budskapet från Lights Out kommer alltid att följa med mig och jag kommer att möta alla osäkerheter med mod och kärlek.

Vad har du överraskats av under din tid på KI?

– Faktum är att jag inte trodde att jag skulle fortsätta inom akademin efter min master. Under de senaste två åren fick jag se jag hur den akademiska världen är på KI. Nu är jag här, på väg att påbörja en doktorandutbildning här.

Ebba Claesson, röntgensjuksköterskeprogrammet

Vad ska du göra härnäst?

Porträttbild av röntgensjuksköterskestudenten Ebba.
Ebba tar examen från röntgensjuksköterskaprogrammet, som har radiologi som huvudämne. Foto: Privat.

– Jag ska vara ledig hela juni månad, sedan ger jag mig ut i arbetslivet som röntgensjuksköterska på röntgenavdelningen vid Astrid Lindgrens Barnsjukhus på Karolinska Sjukhuset i Solna.

Vad har varit det bästa med utbildningen?

– Jag har älskat den mängd anatomi vi har studerat. Som röntgensjuksköterska förväntas du kunna se och förstå människans anatomi, både när den är frisk och sjukdomsdrabbad. Att också få studera en blandning av teknik, fysik och patientbemötande har varit otroligt givande.

Något favoritminne?

– Jag har fått vänskaper som jag hoppas varar länge även om vi snart inte är kurskamrater längre. Vi har varit noga med att fira framgångar, men även hanterat studietidens jobbiga stunder tillsammans. Min tid på Karolinska Institutet hade inte varit densamma utan mina vänner.

George Kivork, audionomprogrammet

Vad ska du göra härnäst?

Porträttbild av KI-studenten George.
George är även studentambassadör på KI. Foto: Privat.

– Planen är att börja jobba direkt efter examen. Just nu går jag på många intervjuer och har inte riktigt bestämt mig för var jag ska hamna. Det finns en hel del möjligheter inom audiologi som gör det svårt att välja riktning. Men det gör det bara ännu mer spännande!

Vad har varit det bästa med utbildningen?

– Det bästa med utbildningen är nog att ha träffat så många otroligt kunniga människor som har påverkat mig längs vägen. Att få ta del av deras kunskap och erfarenheter har varit ovärderligt för mig.

Vad har du överraskats av under din tid på KI?

– Hur mycket jag faktiskt har lärt mig och utvecklats som person. Utöver all kunskap som jag har samlat på mig har mina tankar och perspektiv förändrats och breddats på ett sätt jag aldrig hade kunnat förutse tidigare. Det har varit en fantastisk del av mina studier som har överträffat mina förväntningar.

Lina Jonnerhag, fysioterapeutprogrammet

Vad ska du göra härnäst?

Porträttbild av fysioterapeutstudenten Lina.
Lina har överraskats av lärdomen att en karriär inom fysioterapi kan vara väldigt mångfacetterad. Foto: Privat.

– Jag kommer att börja jobba som fysioterapeut i primärvården, på Medfit, direkt efter examen. Det ska bli superkul och spännande! Sedan kommer jag troligtvis vilja vidareutbilda mig på något vis. Till en början med lite olika kurser inom till exempel OMT (ortopedisk manuell terapi).

Något favoritminne från KI?

– Det finns många minnen att välja på. Jag har varit så kallad kolloledare och välkomnat nya studenter, vilket har varit superkul. Jag har också engagerat mig som amanuens på fysioterapeutprogrammet där jag fått stötta studenter på tidigare terminer. Det har även funnits många roliga moment i de praktiska kurserna inom exempelvis träningslära där vi fått prova många olika tester som har varit både utmanade och kul!

Vad har du överraskats av under din tid på KI?

– Jag har blivit medveten om hur brett fysioterapeut-yrket faktiskt är. Man kan jobba med allt från idrottsmedicin, barn, äldre, i slutenvården till privat. Jag visste till exempel inte hur fysioterapeuter arbetade i slutenvården, så det var en spännande upptäckt. KI har även ett rikare studentliv än jag trodde och det finns mycket man kan engagera sig i genom Medicinska Föreningen. Det är verkligen ett tips som kommer göra studietiden så mycket roligare!