Publicerad: 2012-02-10 00:00 | Uppdaterad: 2016-02-07 14:59

Mats Sundin ger miljondonation till medicinsk forskning

Förre landslagsspelaren och NHL-proffset i ishockey Mats Sundin lägger grundplåten till ett nytt svensk-kanadensiskt forskningsutbyte om barns hälsa. Mats Sundin donerar motsvarande 2,2 miljoner kronor till ett forskningsprogram som instiftas gemensamt vid Karolinska Institutet och University of Toronto.

Med Sundins gåva inrättas The Mats Sundin Award. Det är ett utbytesprogram för medicinsk elitforskning, där unga disputerade forskare från Karolinska Institutet tillsammans med kollegor från University of Toronto ska forska inom regenerativ medicin och neurologisk utveckling. Det handlar bland annat om hur arv och miljö under ett barns första levnadsår påverkar generna senare i livet och vilka effekter det får för hälsa, inlärningsförmåga och utveckling. Karolinska Institutet, University of Toronto och eventuellt ytterligare partners bidrar till satsningen, med målet att samla en forskningsfond på en miljon kanadensiska dollar, närmare 6,6 miljoner svenska kronor.

– Jag tycker att det är viktigt att alla barn får en fair chans i starten på livet. Det känns bra att kunna hjälpa till att hitta sätt att förebygga sjukdomar och att hjälpa oss människor på vägen, säger Mats Sundin.

– För mig är det ett jättespännande sätt att ge tillbaka. Under mina 20 år som aktiv ishockeyspelare har jag varit involverad i många olika välgörenhetsprojekt, men det här är något helt nytt. Jag ser också tävlingsmänniskorna i forskningen, där finns det många paralleller till den elitidrott som jag hållit på med, säger Mats Sundin.

Nu vet forskarna att det är samspelet mellan arv och miljö som är avgörande för om ett barn ska växa upp till en frisk vuxen. Forskargrupper vid Karolinska Institutet och University of Toronto har riktat in sig på att finna vilka miljöfaktorer i de tidiga barnaåren som påverkar hälsan i vuxenlivet – från amning till stress och kost.

– Vi ser allt tydligare hur miljön kring foster och spädbarn påverkar hur mottagliga vi blir för att senare i livet utveckla sociala, psykiska eller fysiska besvär, säger Ola Hermanson, senior forskare på institutionen för neurovetenskap och vetenskapligt ansvarig för projektet på Karolinska Institutet.

Karolinska Institutet och University of Toronto har samarbetat sedan 1996, bland annat kring forskning om cancer och stamcellsbiologi. Forskningsprogrammet Mats Sundin Award blir ett vetenskapligt utbytesprogram på elitnivå som ytterligare fördjupar och förstärker samarbetet. Forskningsdeltagarna ska rekryteras genom en urvalsprocess i hård konkurrens. Varje år väljs två lovande forskare ut till att delta i forskningsutbytet som ska ledas av några av världens mest framstående forskningsledare inom dessa områden.

– Det är kanonkul att Mats kommer precis nu och ger oss resurser att öka samarbetet med University of Toronto. Västerländsk medicin har gett oss 25-30 år längre livstid och vi vill ju att de åren ska bli så bra som möjligt, säger Ola Hermanson.

– Vi tittar speciellt på om vi i tidig ålder kan se tecken på om vi ska utveckla sjukdomar längre fram i livet. Vi hoppas att vi inom en relativt snar framtid kan bli mycket bättre på att göra såna prognoser, säger Ola Hermanson.

– Vi är väldigt stolta över Mats Sundins engagemang i Karolinska Institutet och hans bidrag till forskningen. Vi har en tydlig ambition att stödja den här typen av forskningssamarbeten. Nu kan vi utveckla det redan fruktsamma samarbetet med University of Toronto ytterligare, säger Harriet Wallberg-Henriksson, rektor på Karolinska Institutet.

Om donatorn

Mats Sundin är en av Sveriges genom tiderna mest framgångsrika ishockeyspelare med en över 20 år lång karriär på elitnivå. Han avslutade sin karriär 2009. Då hade han spelat 18 år i NHL, varav 13 säsonger i Toronto Maple Leafs där han också var lagkapten. Mats Sundin spelade 75 landskamper för Tre Kronor, bland annat i tre OS, sju VM, Canada Cup och junior-VM. Han vunnit tre VM-guld och som lagkapten ledde han Tre Kronor till OS-guld i Turin 2006.

Mats Sundin är den spelare som gjorde flest poäng i landslaget mellan 1991 och 2006 och han har bästa poängsnitt per match. Och trots att Mats Sundin avslutade sin hockeykarriär för flera år sedan är han fortfarande den svensk som gjort flest poäng i NHL:s historia.

Den 11 februari 2012 hyllas Mats Sundin av Toronto Maple Leafs i Air Canada Centre, Toronto. Hans tröja hissas då upp i taket och nummer 13 i Toronto Maple Leafs kommer för alltid att vara Mats Sundins nummer.

Vid sidan av sitt engagemang i Karolinska Institutet och University of Toronto är Mats Sundin bland annat engagerad i Min Stora Dag och Sick Kids Hospital i Toronto. Biljettintäkterna från hans loge i arenan i Toronto gick oavkortat till olika välgörenhetsorganisationer.