Publicerad: 2017-01-28 14:12 | Uppdaterad: 2022-08-23 13:19

Mästerfotografen Lennart Nilsson har avlidit

Den världsberömda fotografen Lennart Nilsson har avlidit i en ålder av 94 år. Med mikroskop och banbrytande titthålsfotografering dokumenterade han människan ända ner till cellnivå. Långt innan medicinsk visualiseringsteknik blev ett forskningsfält gjorde Lennart Nilsson pionjärinsatser på området.

Lennart Nilsson var verksam vid Karolinska Institutet sedan 1970-talet och blev medicine hedersdoktor 1976. År 2009 tilldelades han hederstiteln professors namn av regeringen.

– Lennart Nilsson står för en fantastisk epok inom fotograferingen och gjorde ett banbrytande arbete för att visualisera forskningen. Vi hyser stor tacksamhet gentemot honom och för de insatser han gjorde vid Karolinska Institutet, säger Karin Dahlman-Wright, vikarierande rektor vid Karolinska Institutet.

År 2012 fick Lennart Nilsson Karolinska Institutets jubileumsmedalj i valören guld. Den berömda fotografen mottog medaljen vid en ceremoni i Nobel Forum där han samtidigt hyllades på sin 90-årsdag.

Medaljmotiveringen löd ”för sitt långvariga och banbrytande arbete med att utveckla och förnya det medicinska fotografiet”.

I samband med firandet donerade Lennart Nilsson sin fotoutrustning till Karolinska Institutet och han kommenterade guldmedaljen så här:

– Jag känner mig oerhört stolt och hedrad. Jag har haft en fantastisk tid på Karolinska Institutet och jag är väldigt tacksam över att ha fått möjligheten att arbeta tillsammans med så många enastående forskare. Donationen är ett sätt för mig att gengälda den generositet jag har mött på KI.

Lennart Nilsson fick sitt stora genombrott 1965, med boken Ett barn blir till och ett mycket uppmärksammat fotoreportage i tidningen Life. Sedan dess har han fortsatt att tänja på gränserna för vad som är möjligt inom medicinskt foto och han har mottagit en rad priser och utmärkelser. Lennart Nilssons böcker har getts ut på fler än trettio språk och tv-serien Livets mirakel är en av de mest visade svenska dokumentärerna.

Karolinska Institutets jubileumsmedalj instiftades i samband med 200-årsjubileet 2010 och ges som ett speciellt erkännande till personer som gjort enastående insatser för den medicinska forskningen och för Karolinska Institutet.