Publicerad: 2012-08-24 00:00 | Uppdaterad: 2022-08-23 13:26

Lennart Nilsson tilldelades Karolinska Institutets guldmedalj på sin 90-årsdag

Karolinska Institutets jubileumsmedalj i valören guld tilldelades i dag fotograf och professor Lennart Nilsson. Han får guldmedaljen för sitt långvariga och banbrytande arbete med att utveckla och förnya det medicinska fotografiet.

Lennart Nilsson har varit verksam vid Karolinska Institutet sedan 1970-talet och blev medicine hedersdoktor vid KI 1976. Han är mest känd för att med mikroskop och banbrytande titthålsfotografering dokumentera människan ända ner till cellnivå, och han var den förste i världen att fotografera ett levande foster inuti livmodern. Lennart Nilsson fick sitt stora genombrott 1965, med boken Ett barn blir till och ett mycket uppmärksammat fotoreportage i tidningen Life. Sedan dess har han fortsatt att tänja på gränserna för vad som är möjligt inom medicinskt foto och han har mottagit en rad priser och utmärkelser. Lennart Nilssons böcker har getts ut på fler än trettio språk och tv-serien Livets mirakel är en av de mest visade svenska dokumentärerna.

Karolinska Institutets jubileumsmedalj instiftades i samband med 200-årsjubileet 2010 och ges som ett speciellt erkännande till personer som gjort enastående insatser för den medicinska forskningen och för Karolinska Institutet.

Lennart Nilsson mottog medaljen vid en ceremoni i Nobel Forum vid Karolinska Institutet, där han samtidigt hyllades på sin nittioårsdag. I samband med detta donerade han sin fotoutrustning till Karolinska Institutet.

– Jag känner mig oerhört stolt och hedrad. Jag har haft en fantastisk tid på Karolinska Institutet och jag är väldigt tacksam över att ha fått möjligheten att arbeta tillsammans med så många enastående forskare, säger Lennart Nilsson. Donationen är ett sätt för mig att gengälda den generositet jag har mött på KI.