Publicerad: 2024-10-08 11:09 | Uppdaterad: 2024-10-15 15:41

Martin Schalling får Ingvarpriset för studier kring litium och bipolär sjukdom

Martin Schalling
Martin Schalling, professor vid institutionen för molekylär medicin och kirurgi, Karolinska Institutet. Foto: Ulf Sirborn

Svenska Läkaresällskapet (SLS) belönar Martin Schalling, professor i medicinsk genetik vid institutionen för molekylär medicin och kirurgi, Karolinska Institutet, med Ingvarpriset 2024 för sina insatser inom klinisk neurovetenskap.

Martin Schalling belönas för banbrytande studier kring litium och bipolär sjukdom. En studie som särskilt lyfts fram är det första genfyndet för litiumkinetik i Lancet Psychiatry 2022 där en algoritm som kan bidra till snabbare insättning av litium i klinik beskrivs. Martin Schalling belönas även för sina arbeten där litiumbehandling kopplas till telomerfunktion vilket öppnar för användning av litium inom nya områden såsom neuroprotektion.

– Det är en stor ära att belönas med Svenska Läkaresällskapets Ingvarpris. Studien som lyfts fram har resulterat i en modell för att förutsäga hur mycket litium en patient med bipolär sjukdom kommer att behöva. Att kunna förutsäga dosen hos individuella patienter är livsavgörande, då bipolär sjukdom utgör ett tillstånd som kopplas till ökad risk för självmord, säger Martin Schalling, professor i medicinsk genetik vid forskargruppen translationell psykiatri, institutionen för molekylär medicin och kirurgi, Karolinska Institutet.

Priset delas ut under Svenska Läkaresällskapets Årshögtid den 22 oktober 2024. Pristagaren belönas med 35 000 kronor samt SLS 200-årsmedalj i brons.

Om Ingvarpriset
Priset delas ut varje år och belönar goda insatser inom klinisk neurovetenskap. Fonden har bildats genom insamling våren 1990 i anslutning till David H Ingvars avgång från sin tjänst som professor och överläkare i klinisk neurofysiologi i Lund.