Deltagare till studie sökes Män mellan 18 och 24 år med hög alkoholkonsumtion sökes till en studie

Visste du att 16% av svenskar tycker att de dricker för mycket och vill förändra sina alkoholvanor? Forskare vid Karolinska Institutet vill i en studie undersöka om hormonet oxytocin kan påverka beteende hos personer med hög alkoholkonsumtion. Män som är mellan 18 och 24 år och har hög alkoholkonsumtion kan delta. Deltagande i studien innebär två besök på Karolinska Institutet.

dekorativ bild
Getty Images Foto: Voyagerix,Getty Images/iStockphoto

Hur går studien till?

Studien består av två besök vid Karolinska Institutet där du kommer få utföra datortester om tankar och beteenden. Du kommer att lämna salivprov samt använda en nässpray som bland annat innehåller ett hormon. Du kommer också få fylla i några frågeformulär samt träffa en läkare respektive psykolog som ställer dig några frågor om dina alkoholvanor.

Vem kan delta?

Du kan delta i studien om du möter följande kriterier:

• Man
  • 18-24 år
  • Hög alkoholkonsumtion
  • Låg eller ingen drogkonsumtion
  • Ingen regelbunden läkemedelsbehandling (vid-behovs-läkemedel är OK)
  • Ingen neuropsykiatrisk diagnos (ex. adhd eller autism)

Ersättning

Som belöning för ditt deltagande får du 4 biobiljetter (värde cirka 600 kr).

För att anmäla dig till studien klicka på länken nedan

Kontakt till forskare

Om du har frågor om studien eller ditt deltagande, kontakta gärna Simon Jangard, doktorand, leg. psykolog och kontaktperson för studien, genom e-post nedan eller via telefon: 08-52483288.

Hantering av personuppgifter

All hantering av personuppgifterna i projektet sker i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Ansvarig för dina personuppgifter är Karolinska Institutet. Dataskyddsombud nås på dataskyddsombud@ki.se. Data kommer att analyseras på gruppnivå, hanteras konfidentiellt och kommer att lagras på en säker databas på Karolinska Institutet. Du kan när som helst avbryta ditt deltagande.