Publicerad: 2024-10-21 14:15 | Uppdaterad: 2024-10-21 15:15

Life science-samarbetet mellan Stockholm och Uppsala växer

Stockholm-Uppsala life science-konferens - Region Stockholm.
Stockholm-Uppsala life science-konferens . Foto: Region Stockholm

Region Stockholm och Region Uppsala har gått ihop i en gemensam satsning för att ytterligare stärka det gemensamma life science-klustret. På en konferens den 10 oktober i KI:s Aula Medica samlades stora delar av life science-sektorn i Uppsala-Stockholm för att diskutera hur life science-klustret ska utvecklas.

Andreas Scheutz, forsknings- och innovationsdirektör i Region Stockholm, tidigare i motsvarande roll i Region Uppsala.
Andreas Scheutz, forsknings- och innovationsdirektör i Region Stockholm.

– Life science-sektorn består av tre delar; hälso- och sjukvård, näringsliv och akademi. De hör ihop och vi måste göra det enklare att samarbeta mellan delarna. Vi behöver skapa bättre förutsättningar för attraktiva forskningsmiljöer, innovativa företag och en världsledande hälso- och sjukvård, säger Andreas Scheutz, nytillträdd forsknings- och innovationsdirektör i Region Stockholm, tidigare i motsvarande roll i Region Uppsala.

En avsiktsförklaring om satsningen tecknades i juni 2024 av regionstyrelsens ordförande i Stockholm, Aida Hadžialić, och regionstyrelsens ordförande i Uppsala, Helena Proos. Därefter har ett stort antal aktörer signerat avsiktsförklaringen, inklusive Karolinska Institutets rektor.

Kontorsklädd kvinna utomhus
Karolinska Institutets rektor Annika Östman Wernerson Foto: Liza Simonsson

- Som medicinskt universitet är KI en självklar del av life science-klustret. Vi står för den enskilt största andelen medicinsk akademisk forskning i Sverige och har det största utbudet av medicinska utbildningar. Samtidigt kan denna satsning komma att bredda vår samverkan med hälso- och sjukvården och öka våra möjligheter till ömsesidigt utbyte med företag och andra aktörer i life science-sektorn, säger Annika Östman Wernerson, rektor för KI.

Målet med satsningen är att Stockholm-Uppsalaregionen ska bli en av världens ledande life science-regioner. För att kunna uppnå detta har regionerna bjudit in ett flertal viktiga aktörer i Stockholm-Uppsala life science-sektor som universitet, företag, forskningsinfrastrukturer och kommuner till samarbetet. Under konferensen på KI den 10 oktober träffades aktörernas representanter för att diskutera regionernas gemensamma styrkor, möjligheter liksom de områden som behöver utvecklas för att stärka life science-klustret.