Publicerad: 2024-10-17 16:30 | Uppdaterad: 2024-10-17 18:37

Knut Steffensen ny föreståndare för Karolinska ATMP-centrum

Knut Steffensen, föreståndare för Karolinska ATMP-centrum.
Knut Steffensen, föreståndare för Karolinska ATMP-centrum. Foto: Mattias Andersson.

Knut Steffensen tillträder den 4 november som föreståndare för Karolinska ATMP-centrum, ett ledande ATMP-centrum med forskning, tillverkning och behandling under samma tak.

Karolinska ATMP-centrum är ett samarbete mellan Karolinska Institutet och Karolinska Universitetssjukhuset med uppdrag att konsolidera alla verksamheter inom avancerade terapiläkemedel baserat på celler, gener eller vävnader för att stärka utvecklingen och implementeringen av cell-, gen-, och vävnadsterapier.

– Jag ser verkligen fram mot att få arbeta med de verksamheter på KI och på sjukhuset som ligger i framkant inom ATMP-området. Med mina​​​​​​ erfarenheter från läkemedelsindustrin och KI hoppas jag att vi tillsammans ska fortsätta skapa förutsättningar för forskningen och utveckling av avancerade terapiläkemedel. Ytterst är det sedan implementering i vården som kommer patienten till nytta som är en stark drivkraft, säger Knut​ Steffensen.

Knut Steffensen är disputerad inom molekylärmedicin och kommer närmast från rollen som Nordic Medical Lead in Cell Therapy, Kite-Gilead. Han har flera års erfarenhet från läkemedelsindustrin och blev docent på Karolinska Institutet.

– Vi har redan idag världsledande kompetens inom verksamheter på KI och universitetssjukhuset som forskar, utvecklar eller ger behandlingar med cell-, gen- och vävnadsterapier. Utvecklingen går dock fort och för att verkligen komma patienterna till nytta snabbt behöver vi öka samarbetet än mer och där ser vi att Knut Steffensens erfarenheter från industrin kommer vara ett starkt bidrag till Karolinska ATMP-centrum, säger Mathias Axelsson, Funktionschef Medicinsk diagnostik, Karolinska Universitetssjukhuset.

Grunden lades redan 1975 med Medicinska enheten för cellterapi och allogen stamcellstransplantation. Centret har högt ställda ambitioner om att stärka och fördjupa samarbetet med offentliga aktörer och läkemedelsföretag.

– Knut Steffensen har precis rätt bakgrund och erfarenhet för att framgångsrikt leda Karolinska ATMP-centrum. Han har en gedigen erfarenhet av grundforskning på molekylär nivå och har praktisk erfarenhet av de absolut senaste ATMP-läkemedel från industrin. Detta gör att han har en unik helhetssyn på vad som krävs för att ta upptäckter inom grundforskning hela vägen till nya cell- och genterapibaserade läkemedel. Jag hälsar Knut välkommen till dessa nya spännande utmaningar inom Karolinska ATMP-centrum, säger Matti Sällberg, dekan för KI Syd och tillförordnad centrumföreståndare.

ATMP står för Advanced Therapy Medicinal Products.

Somatiska cellterapier definieras av att de innehåller celler som bearbetats väsentligt så att dess egenskaper, funktion eller struktur har ändrats och att cellerna ges med syftet att behandla, förebygga eller diagnosticera en sjukdom genom sin effekt.

Genterapier definieras av att de innehåller arvsmassa (DNA, RNA eller annan nukleinsyrasekvens) vars syfte är att reglera, reparera, ersätta, addera eller ta bort en gensekvens, och att denna effekt beror på arvsmassan eller dess produkt.

Vävnadstekniska produkter definieras av att de innehåller bearbetad vävnad eller celler för nybildning, reparation eller ersättning av human vävnad.

Kombinationsläkemedel som innehåller avancerade terapiläkemedel innehåller även medicintekniska produkter (t.ex. matrix eller stödkonstruktioner).