Publicerad: 2017-10-16 09:18 | Uppdaterad: 2018-01-18 08:30

Klassiskt, folkmusik och jazz inramade professorsinstallationen

Professorsinstallationen 2017

"Som professor har man en unik position för att översätta ny kunskap till vård", sa rektor Ole-Petter Ottersen när han inledde Karolinska Institutets årliga installationshögtid för nya professorer och mottagare av akademiska utmärkelser.

Pristagare, nya professorer, gästprofessorer och adjungerade professorer samlades torsdagen den 12 oktober i Aula Medica på Karolinska Institutets campus i Solna. Många hade med sig familj och vänner för att dela det högtidliga tillfället.

KI:s rektor Ole-Petter Ottersen välkomnade.

– Ni kommer att inspirera och leda. Vi har på KI haft prövningar och motgångar under den senaste krisen, men nu är det tid att se framåt, sa han.

Tore Curstedt och Marc BygdemanCeremonin fortsatte med att prorektor Karin Dahlman-Wright presenterade mottagarna av KI:s stora silvermedalj. Docent Tore Curstedt belönades för sina innovativa metoder för att behandla för tidigt födda barn med andningsproblem. Professor emeritus Marc Bygdeman fick medaljen för att bland annat ha utvecklat säkra metoder för abort.

– Varje år dör 50 000 kvinnor till följd av osäkert utförda aborter. Förändrade metoder får en enorm betydelse för kvinnors hälsa, sa Karin Dahlman-Wright.

Priser och utmärkelser för betydande forskning

Simon ElsässerEn rad priser och utmärkelser delades ut för betydande insatser inom forskning och pedagogik. Det handlade bland annat om hur DNA-skador kan leda till cancer och åldrande, om kroppslig självuppfattning och ny teknik för att göra det osynliga synligt inom cellbiologi.

Sedan följde välkomnandet av elva nya adjungerade professorer och tio gästprofessorer, samt installation av 16 professorer.

– Att vara professor är inte ett privilegium för de få, utan en befattning för de många. Med den akademiska friheten kommer ansvar. Vi ska ge hopp till patienter, familjer och samhället i stort, sa Ole-Petter Ottersen.

Filmer för närmare porträtt

Nya professorer 2017 installationenDe nya professorerna presenterades genom filmer som även visade vilka de är bakom forskarrollen. Körsång, löpning, schack, matlagning, måleri, minimalistisk musik, läsning och lite för få gymbesök var exempel på fritidsaktiviteter. För många finns det en koppling mellan deras forskarjag och deras privata jag.

– Schack liknar forskning, det är strategiskt och ibland måste man acceptera misslyckanden och börja om, sa Helle Kieler, professor i farmakoepidemiologi.

Emily Holmes, professor i psykologi, höll installationstalet för de nya professorerna. Hon presenterade sin forskning om mentala bilder. I ett av hennes försök fick personer som varit med om en trafikolycka eller en traumatisk förlossning spela Tetris, ett visuellt krävande dataspel. Risken för flash-backs minskade då.

Ceremonin inramades av musik; klassiskt, svensk folkmusik och jazz, med bland andra sångerskan Viktoria Tolstoy. Lilla akademiens stråkensemble med 16 unga violinister fick en extra lång applåd.

Nya professorer vid KI 2017

Priser och utmärkelser