Publicerad: 2018-09-24 18:54 | Uppdaterad: 2018-09-25 16:27

KI öppnar Biomedicum för allmänheten

Lilian Kisiswa Biomedicum KI

På lördag den 29 september bjuder Karolinska Institutet in allmänheten till öppet hus i nyöppnade forskningslaboratoriet Biomedicum på campus Solna. Besökarna får möjlighet att träffa forskarna under föreläsningar, utställningar, interaktiva aktiviteter, vetenskapliga aktiviteter för barn med mera.

Hallå där Lilian Kisiswa, postdoktor och projektledare ... varför ordnar KI öppet hus i Biomedicum?

Lilian Kisiswa lab Biomedicum– KI ordnar öppet hus för att det är viktigt med en öppen och levande dialog mellan forskare och allmänhet, och vi vill ge möjlighet till att ta del av den högkvalitativa forskning som bedrivs i huset. Själv är jag väldigt stolt över KI. Forskning är en av byggstenarna i det moderna samhället och kan inte isoleras från samhället.

Vad händer under dagen?

– Mycket! Vi erbjuder klassiska föreläsningar, interaktiva aktiviteter, utställningar och möjlighet att titta på våra spännande laboratorier och husets arkitektur. Det kommer också finnas möjlighet att ställa frågor direkt till forskarna.

Till vem riktar sig öppet hus?

– Evenemanget är gratis och riktat till allmänheten, med eller utan akademisk bakgrund, och vi har aktiviteter för alla åldrar.

Vad är utmärkande för forskningsbyggnaden Biomedicum?

– Biomedicum är ett spännande och modernt laboratorium att jobba i och här har vi forskare möjlighet att interagera och samarbeta. Vi kan även dela erfarenheter, idéer och teknik över vetenskapliga gränser, vilket är viktigt för forskningen.

Vad ser du själv särskilt fram emot under öppet hus?

– Vi har ett fantastiskt program och jag kommer själv försöka gå på alla sessioner. Måste jag välja en sak, så ser jag fram emot de interaktiva aktiviteterna. Som besökare kommer man då nära forskning på ett lättillgängligt och avslappnat sätt. Ur forskarnas synvinkel ger det oss möjlighet att visa hur spännande forskning kan vara till vardags och vad det innebär att arbeta som forskare. För mig är det en "win-win” situation.