Publicerad: 2024-09-28 14:28 | Uppdaterad: 2024-09-28 14:28

KI i medierna 16 - 22 september

Här sammanfattar Karolinska Institutets presstjänst KI:s synlighet i svenska och internationella medier.

Jessica Norrbom, forskare i fysiologi vid KI, deltar i UR Forskarna del 4 och talar om genernas påverkan på effekten av träning.

Matti Sällberg, dekan för KI Syd, svarar på LäkemedelsVärldens frågor i en uppföljningsartikel om fryshaveriet på KI.

Johan Lundström, professor i psykologi på KI, får kommentera feromonparfym för SVT Nyheter

Amerikanska vänstersiten Portside skriver om de etiska och vetenskapliga frågorna kring att ta fram artificiella embryon för forskning, ett ämne som debatteras i flera alternativa medier just nu. Fredrik Lanner, stamcellsforskare på KI, är en av dem som citeras.

Medicins Access skriver om koslem som kan vara till hjälp för diskbråckspatienter och intervjuar forskaren bakom upptäckten Hongji Yan, som tillhör Uppsala universitet men också AIMES vid KI. Resultatet syns också flitigt i flera internationella medier.

Jakob Wikström, hudläkare och docent i dermatologi vid KI, jämför lyx och budgetkrämer i Aftonbladet. Spoiler alert: det är ingen skillnad.

Gustav Nilssonne, neuroforskare och Ig Nobel-entusiast, gästar SR Vetenskapspodden som handlar om just lg Nobelpriset.

Välj rätt fett, uppmanar Mai-Lis Hellénius, professor på KI, i MåBra.

Hugo Lagercrantz, professor emeritus vid KI och Mikael Norman, professor vid KI, kommenterar Uppdrag gransknings uppgifter om att barn räddas under abortgränsen i bland annat SVT Nyheter.

Karin Broberg, professor i miljömedicin vid KI och Lunds universitet, berättar om sin kommande kartläggning av arbetsmiljön inom återvinningsindustrin i tidningen Arbetsliv.

Torkel Klingberg, professor vid KI, har utvecklat ett spel för fokus och koncentration som givit bra resultat hos tyska skolbarn, rapporterar TV4 Nyheterna

Johan Permert, professor emeritus och docent Markus Kastegren, bägge vid CLINTEC, KI, har anlitats som konsulter för att medla i ett infekterat bråk i Region Dalarna, rapporterar Dagens Samhälle.

Johan Hartman, professor i patologi KI, berättar för Biotech TV hur det är att starta upp ett företag med stöd av KI. Produkten är AI-beslutsstöd till läkare som diagnosticerar bröstcancer.

KI-nyheten om att järn som ges till gravida intravenöst är mer effektivt än oralt refereras bland annat av Medicinsk Access. Ochuwa A. Babah, doktorand vid institutionen för global folkhälsa, KI, intervjuas. Även internationellt, här Mirage News.

Finska YLE  intervjuar Richard Bränström, docent på KI, som studerat situationen för HBTQ- personer i 28 europeiska länder, med anledning av ett (finskt?) medborgarinitiativ som vill kriminalisera omvändelseförsök.

Ulrika Ådén, professor i neonatalogi, kommenterar i SR  Vetenskapsradion en amerikansk studie som konstaterade att den grå hjärnsubstansen minskade medan den vita ökade hos en kvinna som följs under och efter förlossningen.

KI- anknuta Brita Zilg deltar i ett inslag om verklighetstrogenhet i kriminalserier i SVT Veckan med Camilla och Leif GW. Ca 35 minuter in i avsnittet.

Torbjörn Tomson, docent på institutionen för klinisk neurovetenskap, KI, har kommenterat en särskilt i USA uppmärksammad australiensisk studie som slår fast att ett epilepsiläkemedel till blivande pappor inte påverkar deras framtida barns risk för utvecklingsstörning. Här i Health Day.

Brittiska European Medical Journal skriver om en KI -studie som visar ett samband mellan glykemisk status och ett påskyndat åldrande av hjärnan.

Ingrid Kockum, professor i genetisk epidemiologi vid KI, är en av experterna som citeras när en av Italiens största dagstidningar, Corriere della Sera, skriver om nya diagnoskriterier och individanpassningar vid sjukdomen MS.

Sömnforskaren John Axelsson, professor vid KI, kommenterar i Expressen mardrömmarna som drabbar skidåkare under träningsläger på hög höjd.

Färre unga får hudcancer enligt en ny studie från KI som citerats flitigt i media i förra veckan, här DN. Samtidigt tycks bröstcancer och cancer i mag-tarmkanalen öka hos unga, konstaterar samma tidning. Susanna Larsson, forskare i epidemiologi vid KI och Uppsala universitet, kommenterar. D

Mirko Mandić, som forskar om fysiologi vid KI, intervjuas i SvD om så kallad hormonell träning, och längden på styrkepassens betydelse för musklerna.

KI-forskaren Cecilia Dhejne har tröttnat på att hennes gamla studieresultat används utomlands för att framställa transkvinnor som mer våldsamma än andra. I tidningen Syre.