Publicerad: 2023-10-23 10:41 | Uppdaterad: 2023-10-23 10:59

KI-forskaren Max Gordon är Årets AI svensk

Dekorativ bild.
Illustration: Getty Images.

Max Gordon, docent vid institutionen för kliniska vetenskaper, Karolinska Institutet, och överläkare vid Danderyds sjukhus, belönas för sin forskning om artificiell intelligens (AI) i sjukvården. Priset Årets AI svensk delas ut till en person som bidragit till utvecklingen och synliggörandet av svensk AI.

– Max Gordon är en pionjär vars insatser banar väg för nya innovationer och användning av AI för att förbättra människors liv och har potential att revolutionera sjukvården i såväl Sverige som globalt. Han är med sin kunskap, passion och nyfikenhet en sann förebild och hans arbete bidrar till verklig förändring, säger Åsa Zetterberg, juryns ordförande och förbundsdirektör på bransch- och arbetsgivarorganisationen TechSverige som delar ut priset.

Max Gordon är bland annat initiativtagare till innovationslaboratoriet CAIR-lab vid Danderyds sjukhus, som bedriver klinisk AI-forskning. Verksamheten startade för nio år sedan.

Max Gordon. Foto: Stefan Zimmerman.

– Jag ville byta forskningsområde och satsa på AI inom ortopedi. Tanken kring labbet föddes när min förre doktorand kom hem från Harvard och föreslog att vi skulle göra som de ofta gjorde och starta ett labb med vår samlade erfarenhet av AI-utveckling inom sjukvården. Vårt fokus har hela tiden varit att nå ut i verksamheten och påverka hur vi arbetar, säger Max Gordon.

Labbet samarbetar med experter från Kungliga Tekniska högskolan (KTH) och tar vidare idéer från kliniska forskare för att lösa medicinska problem med hjälp av AI.

Vinnovafinansierat pilotprojekt

CAIR-lab ligger bland annat bakom ett AI-program för att klassificera frakturer och föreslå behandling. Programmet som har utvärderats på sjukhusets ortopedklinik syftar till att erbjuda snabbare vård.

– Det var ett Vinnovafinansierat pilotprojekt som lärde oss oerhört mycket. Erfarenheter som vi nu använder för att utveckla vår forskning i den riktning som efterfrågades av våra kliniska kollegor, säger han och fortsätter:

– Jag är övertygad om att AI kommer bli en väsentlig del av hur vi arbetar inom sjukvården, alltifrån diagnostiska förbättringar, nya läkemedel till att göra vardagen enklare genom att ta bort repetitiva arbetsuppgifter.

Vad betyder det att utses till Årets AI svensk?

– Det är en fantastisk möjlighet att få driva det jag brinner för, kliniska AI applikationer som gör verklig nytta för patienter och personal i sjukvården, säger Max Gordon.

Juryns motivering

"Max Gordon är en eldsjäl som med sitt dedikerade arbete och forskning visar att potentialen med AI är enorm. Han har genom forskning och idogt arbete infört AI-lösningar i sjukvården för att förbättra bedömning och behandling av patienter med framgångsrika resultat. Däribland utvecklat AI som nu blivit lika skicklig som en ortoped på att identifiera frakturer. Hans arbete möjliggör att patienter kan få både snabbare och bättre vård.

Max Gordon är en inspiration och ett utmärkt exempel på en person som utifrån sin yrkesroll har fördjupat sina kunskaper inom AI för att hitta de bästa lösningarna som skapar nytta. Han är en föregångare och ovärderlig aktör inom svensk sjukvård och AI-forskning som gör verklig skillnad och som sätter Sverige på den internationella AI kartan."