Publicerad: 2020-03-10 14:56 | Uppdaterad: 2020-03-19 12:51

KI-forskare får del av 7 miljoner till läkemedelsforskning mot covid-19

Colored visualisation of electron microscopy photo of the coronavirus COVID-19

Professor Ali Mirazimi vid Karolinska Institutet är del av ett konsortium som fått 1 miljon kanadensiska dollar (nästan 7 miljoner kronor) för att försöka ta fram ett läkemedel mot covid-19. Ali Mirazimi ska bistå med in vitro och in vivo infektionsmodeller för SARS-CoV-2. Projektet involverar ett samarbete med kanadensiska och kinesiska forskare.

Professor Ali Mirazimi. Foto: Bildmakarna.

Den kanadensiska regeringen meddelade förra veckan att de satsar nästan 27 miljoner kanadensiska dollar på forskning om coronaviruset. Pengarna kommer att gå till totalt 47 forskningsprojekt, varav ett involverar Karolinska Institutet.

Ali Mirazimi har ett långtgående samarbete med den internationella forskningsgruppen och kommer att bistå med isolerade stammar av SARS-CoV-2 samt faciliteter för att testa potentiella läkemedelskandidater i cell- och musmodeller. Forskargruppen riktar in sig på angiotensin-converting enzyme 2 (ACE2) som är receptor för sarsviruset. Genom att använda sig av en manipulerad variant av ACE2 hoppas forskargruppen kunna förhindra att SARS-CoV-2 binder till cellerna.

– Vi tror att ACE2 spelar en viktig roll för virusets spridning i människa och dess skador på olika organ som lungorna. Det är därför ett viktigt forskningsområde för att hitta nya effektiva behandlingar av covid-19, säger Ali Mirazimi.