Publicerad: 2020-03-19 09:57 | Uppdaterad: 2020-03-19 10:26

Karolinska Institutet står inte bakom falska sms

Sedan en tid har sms med en uppmaningen att skicka ett mejl till en e-postadress där orden ”karolinskainstituten” och "karolinska" finns med. Uppmaningen motiveras med att det ska finnas ”viktig info till dig om Corona virus”. Dessa sms är falska och ska inte besvaras.

Printscreen of a scam sms
Ett av de falska sms:en (se bild). KI är inte avsändaren till dessa sms.

Ett av de falska sms:en som skickas i KI:s namn (se bilden) står det: "Hej! Vi har viktig info till dig om Corona Virus. Gärna kontakta oss med ämne COVID2019 till karolinskainstituten@gmail.com och vi återkommer till dig. MVH". KI är inte avsändare till dessa sms. Sms:en kom till KI:s kännedom onsdag den 4 mars och anmäldes då till universitetets säkerhetsenhet och IT-avdelning.

– Syftet med dessa sms är okänt för oss, men det är uppenbart att avsändaren försöker använda Karolinska Institutets namn för att få folk att skicka ett mejl till den uppgivna e-postadressen, säger Annika Sjöborg, säkerhetschef på Karolinska Institutet.

– Vi uppmanar alla inte skicka mejl till den uppgivna adressen.

Karolinska Institutet har polisanmält dessa sms.

– Vi har själva ingen möjlighet att spåra vem som är avsändare till dessa falska sms, säger Annika Sjöborg.