Publicerad: 2024-10-18 07:47 | Uppdaterad: 2024-10-18 07:56

Karin Holmsten tilldelas nyinstiftat stipendium från Svensk Förening för Urologisk Onkologi

Karin Söderkvist, Karin Holmsten och Johannes Arpegard står bredvid varandra. Karin Holmsten i mitten håller i ett diplom.
Karin Söderkvist, SFUO, Karin Holmsten och Johannes Arpegard, Pfizer. Foto: Jan Torbjörnsson

Karin Holmsten vid Karolinska Institutet har tilldelats Pfizers och Svensk Förening för Urologisk Onkologis (SFUOs) nyinstiftade forskningsstipendium för onkologer inom urologi. Stipendiet på 50 000 kronor delades ut den 17 oktober vid SFUOs årsmöte i Stockholm.

Karin Holmsten, postdoktor vid institutionen för onkologi-patologi och överläkare i onkologi vid kirurg- och onkologikliniken, Capio S:t Görans sjukhus, är först ut att tilldelas detta stipendium för sin forskning inom prostatacancer.

– Jag känner mig mycket glad och hedrad över att ha tilldelats Pfizers och SFUOs onkologistipendium och det är ett värdefullt bidrag för att kunna genomföra mitt forskningsprojekt. Min forskning inriktar sig på behandling av äldre män med spridd prostatacancer, definierat som 75 år eller äldre, med avseende på val av systemisk behandling, biverkningar, samsjuklighet, behandlingseffekt, och överlevnad. Genom att titta på kliniska ”real-world data” är målet att på sikt kunna ge en bättre och mer individbaserad behandling till dessa patienter, säger Karin Holmsten.

Främjande av patientnära forskning och utveckling av nya behandlingar

– Vi vill främja klinisk forskning inom uroonkologi som kan förbättra och öka kunskapen och omhändertagandet av patienter med tumörer i njurar, urinblåsa, prostata och penis. Med detta stipendium hoppas vi kunna bidra till att fler av våra kliniskt verksamma disputerade medlemmar kan kombinera sin kliniska tjänst med fortsatt patientnära forskning, säger Karin Söderkvist, vetenskaplig sekreterare Svensk Förening för Urologisk Onkologi.

– Cancerforskning är ett högprioriterat område för oss, och grunden för utvecklingen av nya behandlingar. Vi är mycket glada över att kunna samverka med SFUO genom att stödja ny svensk forskning inom urologiska tumörsjukdomar, säger Johannes Arpegard, medicinsk rådgivare på Pfizer.

Om Svensk Förening för Urologisk Onkologi

Svensk Förening för Urologisk Onkologi (SFUO) grundades 1989, och har till uppgift att främja vetenskapligt samarbete rörande tumörsjukdomarna inom det urologiska området, även kallat uroonkologi, samt att vara ett forum för utbyte av klinisk erfarenhet. SFUO har ett nära samarbete med Svensk Urologisk Förening (SUF).