Publicerad: 2024-10-16 18:43 | Uppdaterad: 2024-10-16 18:45

Jubileumsnummer av Pharmacological Reviews firar samarbetet med FyFa

illustration med text
Omslaget till jubileumsnumret av Pharmacological Reviews. Foto: N/A

Institutionen för fysiologi och farmakologi (FyFa) firar 75 år på Campus Solna. Denna milstolpe markeras bland annat av ett specialnummer av Pharmacological Reviews, som firar det långvariga samarbetet mellan institutionen och tidskriften, som båda firar 75-årsjubileum i år.

Jubileumsnumret av Pharmacological Reviews innehåller bidrag från FyFa-forskare som täcker en rad ämnen, inklusive framsteg inom kväveoxidforskning, klass F G proteinkopplade receptorer, neuroaktiva kynureniner som farmakologiska mål och farmakologiska metoder för hörselnedsättning.

Detta specialnummer belyser också FyFa:s engagemang för att överbrygga klyftan mellan prekliniska upptäckter och patientvård, särskilt i en tid av big data och artificiell intelligens.

Dessutom hölls en omslagstävling för jubileumsnumret, där Dr. Magdalena Scharfs konstverk "Pharmacology in the Age of Artificial Intelligence" valdes ut som vinnare.

Institutionen för fysiologi och farmakologi, som ursprungligen grundades som separata fysiologiska och farmakologiska enheter, flyttade till Solna 1949, där den sedan dess har bidragit väsentligt till både vetenskaplig forskning och globala farmakologiska framsteg.

FyFa-forskare, inklusive Nobelpristagaren Ulf von Euler, Börje Uvnäs och Bertil Fredholm, har spelat centrala roller i detta samarbete och format modern farmakologi i Sverige och internationellt.

När FyFa blickar mot framtiden fortsätter avdelningen att integrera banbrytande forskning med kliniska tillämpningar, vilket förkroppsligar andan av translationell vetenskap.