Publicerad: 2020-04-27 16:13 | Uppdaterad: 2020-04-27 16:18

I maj öppnar A Working Lab Innomedicum på Karolinska Institutets campus i Solna

Interiör med stolar och bord och glasvägg i den nya arbetsmiljön A Working Lab Innomedicum.
A Working Lab Innomedicum öppnar i maj 2020 på campus Solna. Foto: Ahrbom & Partner

I maj öppnar en ny så kallad co-workingmiljö på Nanna Svartz väg 4 i Solna, en byggnad som fått namnet A Working Lab Innomedicum. Här ska forskare, studenter och företag kunna mötas i campusmiljö och hitta samarbetsformer för innovationer inom life science.

Bakom den nya arbetsmiljön för innovativa samarbeten står Akademiska Hus tillsammans med Karolinska institutet Innovations AB och Karolinska Holding. Det handlar om nästan 5 000 kvadratmeter lokaler som bland annat består av flexibla arbetsplatser, privata kontor, labb, mötesrum och evenemangsutrymmen.

– Det har länge funnits en efterfrågan på mindre kontors- och laboratorielokaler där man kan mötas i nya, flexibla former – både från företag som redan är etablerade på området och andra som vill söka sig hit för att ha närhet till Karolinska Institutet och life science-företag. Det säger Ulf Däversjö, direktör för innovation och hållbar utveckling på Akademiska Hus, i ett pressmeddelande.

En life science-hub

Lilian Wikström, vd för KI Innovations, säger i samma pressmeddelande att mixen av innovationskontor, inkubator, forskare, studenter och bolag gör mötesplatsen till en life science-hub där verksamheter kan växa och utvecklas.

– Vi hoppas att A Working Lab Innomedicum kan komma att bli ett viktigt innovationscentrum inom medicin och livsvetenskaper, säger hon.

Det finns stor efterfrågan på den här typen av koncept enligt Akademiska Hus. När lokalerna öppnar i maj flyttar 60 medlemmar in. Ett medlemskap ger tillgång till samtliga ”A Working Lab” över hela landet. Under hösten 2019 öppnade A Working Lab – Johanneberg Science Park vid Chalmers i Göteborg. I mars i år öppnade A Working Lab Universum i Umeå.

Binder ihop olika campus

Tillsammans bildar de olika miljöerna ett nationellt nätverk som öppnar upp och binder samman Sveriges campus, där allt från kompetens och erfarenheter till bokningssystem och utvecklingskostnader delas. Som medlem kan man till exempel enkelt jobba på A Working Lab i Umeå en dag även om man i vanliga fall har sin arbetsplats i Stockholm.

– A Working Lab Innomedicum blir en helt ny plattform för samverkan mellan näringsliv, akademi och samhälle. Vi ser det här som ett nyckelprojekt för utvecklingen av hela Campus Solna, vilket också skapar stort värde för Karolinska Institutet, säger Hans Möller, CEO vid KI Holding.