I huvudet på en pedagogisk utvecklare- möt Helena Brodin
På enheten för undervisning och lärande arbetar flera pedagogiska utvecklare med olika områden för att stötta lärare och handledare i undervisningen. En av dessa är Helena Brodin som är med och bidrar till förutsättningar för hög kvalitet i handledning av studenter som befinner sig ut på praktik i hälso- och sjukvårde.

Vad innebär det att vara pedagogisk utvecklare för dig och vad gör du i gruppen pedagogik i verksamhetsintegrerat lärande?
Jag utvecklar kurser och pedagogiska redskap och projekt som leder till pedagogisk utveckling för handledare i verksamhetsförlagd undervisning (VFU). Jag är till exempel lärare på stepping stone-kurser som är kurser i pedagogik för VFU-handledare och jag är med i olika projekt som sker i samverkan med region Stockholm och andra högskolor. Jag är orimligt stolt över Peer learning-guiden och IPL (interprofessionelt lärande)-guiden som ligger öppna för alla på KI-webben och som tagits fram med kollegor och handledare på andra lärosäten. Alla som träffar KIs studenter i lärandesituationer ska ha en bra grund att stå på och veta vad de ska göra pedagogiskt i sin handledarroll. Ofta kan handledare mycket men får inte alltid tillfälle att diskutera hur handledning kan gå till och då får man tillfälle att diskutera och lära av varandra på våra aktiviteter och workshops.
Vad har du framför dig under hösten?
Jag ser fram emot alla kurser som löper kontinuerligt och träffa alla deltagare från vårdens alla professioner som träffar våra studenter. Jag är lite nervös över några workshops där jag vill testa för mig nya pedagogiska metoder. Det handlar bland annat om hur vi i lärande situationer följer upp diskussioner och reflektioner. Sen är jag peppad på att jobba med återkoppling och de olika roller som handledare och studenter har i det.
Hur tror du att pedagogisk utveckling kommer att förändras de närmaste åren?
Två heta ämnen för UoL just nu är återkoppling och bedömning som vi jobbar mycket med. Inte minst hur AI kommer länka in i det och påverka hur vi återkopplar och bedömer för och av lärande. Utmanande men också lärorikt att följa!