Publicerad: 2024-06-04 15:58 | Uppdaterad: 2024-06-05 13:31

Högtidligt och glatt på terminens examensceremonier

Studenter från ett program uppradade på Erling Perssonsalens scen fotograferade bakifrån.
Examensstudenterna från ett av programmen får varsitt kuvert med välgångshälsningar. Foto: Fredrik Persson

Den sista torsdagen och fredagen i maj bjöd på mer guldkant än vardagar vanligtvis gör. Då hölls examensceremonierna för KI:s samtliga utbildningsprogram.

För att kunna uppvakta så många program anordnades fyra ceremonier, utspridda över torsdag 30 maj och fredag 31 maj. Ceremonin med flest antal utbildningsprogram hölls på torsdagen, då de elva globala masterprogrammen firades i ett Aula Medica som strålade i kapp med försommarsolen. Lika glada miner var det på fredagen, då examenstudenterna på alla utbildningsprogram på grundnivå uppmärksammades under tre ceremonier.

Finstämt i Erling Perssonsalen

Rektor Annika Östman Wernerson, vicerektor för utbildning Ewa Ehrenborg och studentmarskalk vid talarstolen.
Rektor Annika Östman Wernerson, vicerektor för utbildning Ewa Ehrenborg och studentmarskalk. Foto: Fredrik Persson

Vid alla fyra ceremonier välkomna de behagliga stråkklanger så väl examinander som deras nära och kära in i Erling Perssonsalen, som även denna termin fick inhysa firandet för de sammanlagt ungefär tusen avgångsstudenterna. Till denna vackra musik tågade både de och fanborgen in. Välkomsttalen av professor Rune Brautaset och rektor Annika Östman Wernerson för ceremonierna handlade bland annat om att examinanderna är efterlängtade och kommer att förbättra mänsklig hälsa på många olika sätt, samt om vikten av att vila och ha roligt både på och utanför jobbet.

En programrepresentant höll därefter tal till de nyexaminerade studenterna från sina respektive program och önskade framgång i det stundande yrkeslivet. Många visdomsord sades, däribland uppmaningar om att forma den framtid man själv vill vara en del av och att behålla studentsättet genom att fortsätta vara nyfiken. Examinanderna kallades sedan upp på scenen en i taget och tog emot varsitt kuvert med en välgångshälsning från rektor till publikens applåder. Efter att varje program uppmärksammats firades det med en fanfar.

Festlig funk för fiol

Ceremonierna avrundades med låten ”This is the moment”, med sång av Oskar Bien ackompanjerad av Rosa Kvartettens stråkar. Efter denna följde en version av Bruno Mars festliga låt ”Uptown funk”, helt i stråkarrangemang med Rosa Kvartetten igen. Därefter tågade fanborgen ut till ”Den blomstertid nu kommer” och de före detta studenterna kunde gå ut i våren för att fortsätta firandet.

Bilder från examensceremonierna vårterminen 2024

Inzoomad bild på när flera studenter från ett program sträcker upp sina kuvert i luften och ler.
Bildgalleri
+ 8 images