Deltagare till studie sökes Hjälp oss att hjälpa framtida astronauter!

Delta i vår studie vid Karolinska Institutet och hjälp oss att undersöka hur mikrogravitation påverkar skelettmuskulaturen och astronauters hälsa. Nu söker vi både manliga och kvinnliga deltagare.

Genrebild av en astronaut i rymden.
Astronaut in space. Photo: Photo by form PxHere

Total tidsåtgång för studien, inklusive introduktionsbesök, är 2 veckor. Avlastningsprotokollet genomförs under 5 dagar (onsdag till måndag).

Hur fungerar studien?

• Under studien kommer du att bära en speciell sko och använda kryckor i 5 dagar för att avlasta ett ben och simulera mikrogravitation. Se instruktionsvideo nedan.

• Innan och efter 5-dagars avlastningen kommer du att genomgå muskeltester och undersökningar.

• Efter de 5 dagarna kommer muskelprover att tas från dina ben.

Avlastningsmetod som används i studien

Vem kan delta?

För att delta måste du vara:

• Man eller kvinna
  • Helt frisk
  • Mellan 18-40 år gammal
  • Utan medicinering
  • Kunna besöka vårt laboratorium vid Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge.

Ersättning

Efter avslutad studie kommer du att få en ersättning på 3500 SEK (före skatt).

Om du har frågor och/eller vill delta i studien, vänligen kontakta:

Profile image

Mirko Mandić

Postdoktor

Ansvarig forskare

Hantering av personuppgifter

All hantering av personuppgifterna i projektet sker i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Ansvarig för dina personuppgifter är Karolinska Institutet. Dataskyddsombud nås på dataskyddsombud@ki.se. Data kommer att analyseras på gruppnivå, hanteras konfidentiellt och kommer att lagras på en säker databas på Karolinska Institutet. Du kan när som helst avbryta ditt deltagande.