Publicerad: 2024-10-16 16:19 | Uppdaterad: 2024-10-16 16:19

Hej Rodrigo - ny forskargruppsledare på Labmed

Vi är glada att presentera: Rodrigo Fernandez Gonzalo, ny forskargruppsledare på Labmed och avdelningen för fysiologi.

Du är ju inte ny på institutionen, men har blivit utnämnd till ”forskargruppsledare”. Grattis! Din spännande forskning har ju med rymdfärder att göra. Berätta mer.

Rodrigo Fernandez Gonzalo framför en tegelvägg.
Rodrigo Fernandez Gonzalo, forskare på institutionen för laboratoriemedicin. Foto: N/A

Rymden är den ultimata gränsen för oss människor, och vi upplever för närvarande en av de mest spännande perioderna av rymdutforskning, med realistiska planer på att återvända till månen under de kommande två åren, förberedelser för en permanent mänsklig närvaro på månen och planer för den första besättningsresan till Mars inom de närmaste 15 åren. Med tanke på att rymdresor är en av mina barndoms passioner känner jag mig privilegierad som får forska inom rymdfysiologi. Naturligtvis är inte allt min grupp gör direkt "rymdforskning", vi använder också rymdflygsanaloger (modeller som efterliknar rymdmiljön, t.ex. mikrogravitation, strålning, instängdhet och stress) för att förutsäga hur människokroppen och skelettmuskulaturen i synnerhet, kommer att svara på långsiktiga rymduppdrag.

Vi använder även rymdfysiologidata för kliniska ändamål, t.ex. att separera effekterna av vissa sjukdomar på skelettmuskulaturen från andra störande faktorer, särskilt inaktivitet.

Vad är målet med din forskning?

Min grupps forskning fokuserar på att förstå hur rymdfärder påverkar skelettmuskulaturens massa och funktion och hur denna vävnad samverkar med andra fysiologiska system i människokroppen i rymden. Vi är också mycket intresserade av att utveckla motåtgärder för att kompensera rymdfärdens negativa effekter på människokroppen. För detta ändamål deltar vi i nationella och internationella projekt, de flesta under paraplyet av europeiska rymdstyrelsen (ESA) och svenska rymdstyrelsen. Vi använder ett brett utbud av metoder, inklusive muskelfunktionsmätningar och avancerade bildrutiner med magnetkamera för att bedöma muskelmassa och fettinfiltration. Dessutom undersöker vi den molekylära basen bakom rymdinducerade förändringar i skelettmuskulaturen. För detta använder vi humana muskelbiopsier, musmodeller och en nyligen utvecklad 3D-cellmodell med ursprung från mänskliga muskelceller.

Om du skulle få möjligheten att åka till rymden, skulle du göra det?

Jag tror att det tåget har gått redan! Om du hade ställt den här frågan till mig för 15 år sedan hade jag inte tvekat att tacka ja! Men idag, med min kunskap om de medicinska konsekvenserna av rymdresor och min roll som make och pappa, skulle jag tacka nej till ett erbjudande om att åka till Mars. Men jag skulle nog acceptera ett erbjudande om att åka till den internationella rymdstationen eller månen!

Vad har varit mest spännande och/eller utmanande?

Det finns många spännande ögonblick när du är involverad i rymdfysiologisk forskning. Men en mycket speciell upplevelse var att delta i parabolflyg och uppleva verklig mikrogravitation. Känslan av att sväva är helt enkelt otrolig.

Ännu en stor sak var när vi skickade vår 3D mänskliga muskelmodell ut i rymden (en kort tid) på en klingande raket. Nedräkningen, ljudet av raketen... helt enkelt otroligt! Det var en stor utmaning att nå dit. Sergio, post-doc i gruppen, gjorde ett utmärkt jobb i samarbete med Swedish Space Corporation, som ansvarar för sondraketerna.

Vad gillar du att göra när du inte arbetar på KI?

Jag tycker om att umgås med min fru Evelyne och mina tre barn, Sofia, Alex och Mateo. Jag tycker om att göra utomhusaktiviteter (vandring, kajakpaddling, simning...). Jag gillar också att idrotta när jag kan, speciellt löpning och simning. Hemma läser jag gärna historiska romaner. Att resa till mitt hemland, Spanien, är också en av mina favoritsaker att göra!