Publicerad: 2017-02-07 17:05 | Uppdaterad: 2017-02-20 12:47

Hans Rosling har gått bort

Hans Rosling. Foto: Henrik Montgomery

Hans Rosling, professor i internationell hälsa, har gått bort. Han avled tidigt på morgonen den 7 februari, meddelar hans familj på stiftelsen Gapminders webbplats. Hans Rosling led av pancreascancer, en diagnos han fick för ett år sedan.

”Vi är oerhört ledsna över att meddela att professor Hans Rosling dött denna morgon. Han led av pancreascancer, en diagnos han fick för ett år sedan. Han gick bort tidigt på tisdag morgon, den 7 februari, 2017, omgiven av sin familj i Uppsala,” skriver sonen Ola Rosling och svärdottern Anna R Rönnlund, tillika medgrundare av stiftelsen Gapminder.

– Våra tankar går i dag främst till Hans Roslings familj, säger Karolinska Institutets vikarierande rektor Karin Dahlman-Wright:

– Det är ett mycket sorgligt besked att Hans Rosling gått bort. Hans insatser för folkhälsa och folkbildning var enorma. Hans pedagogiska föreläsningar var banbrytande, både för förmågan att föra ut ny kunskap och för att spräcka hål på gamla fördomar om hälsotillståndet i världen. Jag kan bara hoppas att många fler kommer att följa i hans fotspår, säger Karin Dahlman-Wright.

Hedra Hans Rosling genom att skänka pengar till UNICEF
”För Hans har det alltid varit viktigt att komma ihåg de som har det allra svårast. Därför var det hans önskan att eventuella gåvor i samband med hans bortgång skulle gå till UNICEF, FN:s barnfond”, skriver Hans Roslings hustru Agneta Rosling på familjens insamling.
Till insamlingen

Dokument