Publicerad: 2015-10-13 12:39 | Uppdaterad: 2015-10-13 13:15

Hälsosam kost kan minska kognitiv försämring när vi åldras

Att äta hälsosammare kan minska kognitiv förlust och negativa effekter på minne och kognitiv funktion av en ohälsosam kost hos äldre personer. Det visar en ny studie av forskare vid Karolinska Institutets institution för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle. Resultaten publiceras online av tidskriften Alzheimers & demens.

– De flesta människor äter en kombination av hälsosamma och mindre hälsosamma livsmedel, men vi vet lite om hur en blandning av kostvanor kan påverka kognitiv funktion, säger studieförfattaren Behnaz Shakersain, doktorand vid Aging Research Center (ARC) i Stockholm.

Läs mer om nyheten här.

Publikation

Prudent diet may attenuate the adverse effects of Western diet on cognitive decline
Behnaz Shakersaina, Giola Santonia, Susanna C. Larsson, Gerd Faxén-Irvingc, Johan Fastbom, Laura Fratiglioni, Weili Xu