Publicerad: 2024-06-24 16:33 | Uppdaterad: 2024-06-25 15:38

Gymnasierektorn: "Numera städar vi prillor och inte tuggummin från golven"

Rektorn Satu Harnesk har märkt en ökning av snusning bland eleverna. Men när hon försöker prata om hälsoaspekten är det svårt att nå fram.

Porträttfoto
Satu Harnesk. Foto: Martin Stenmark

Text: Annika Lund, först publicerad i Medicinsk Vetenskap nr 2 2024 / Tema nya nikotinprodukter

Sedan hösten 2022 är Satu Harnesk rektor för en gymnasieskola. Innan dess var hon på grundskolan.

En stor skillnad är att hon på grundskolan kunde införa regler när det gäller tobak och kontakta föräldrar. På gymnasiet där en stor del av eleverna är vuxna och myndiga är det mycket svårare.

- Vi märker en kraftig ökning av snusande, framför allt bland tjejer. Numera städar vi prillor och inte tuggummin från golven, säger hon.

Satu Harnesk försöker prata med eleverna om hälsoaspekten av framför allt snus. Då brukar hon få höra att det vita snuset är ”fräschare” än både cigaretter och brunt snus.

Snus har normaliserats bland elever

- När jag påpekar att det är samma gift i alla produkterna, nämligen nikotin, är det svårt att nå fram. Motargumentet jag får är ”hur kan något som alla håller på med vara farligt?”. Det är normaliserat att snusa – vi är tillbaka på 70-talet, där vi var då med rökning, säger Satu Harnesk.

Marknadsföringen kring de här produkterna är mycket aggressiv, anser Satu Harnesk som har listat sig på några sajter för att själv få se och ta del av det. Ett av företagen låter som ett sminkmärke och säljer glittriga strassklädda dosor att lägga snuset i. De kallar sig för ett ”modemedvetet” företag och vänder sig uttryckligen till kvinnor, berättar hon.

- Uppenbarligen vill väldigt starka marknadskrafter att våra ungdomar ska hålla på med det här. Det gör mig förbannad, rent ut sagt. Vi i vuxenvärlden har ett ansvar för att nästa generation får de bästa förutsättningarna och vi vet inte hur deras kroppar påverkas av de här produkterna. Ändå tillåter vi de här företagen att få unga tjejer att börja snusa genom att erbjuda glitterdosor och godissmaker, säger hon.

- Vi har förbjudit alkohol­reklam och Marlboromannen känns väldigt omodern. Men är inte det här lika illa?

Satu Harnesk

Ålder: 51 år.
Gör: Är rektor för Klara Teoretiska Gymnasium i Sollentuna.

Mer om samma ämne