Publicerad: 2023-06-09 14:12 | Uppdaterad: 2023-06-14 12:22

Forskning vid Iovino Laboratory uppmärksammas i Encephalitis Society:s nyhetsbrev

foto av gruppmedlemmar i forskargruppen som står ut i ljusgården i Biomedicum.
Gruppmedlemmar i Iovino laboratory. Foto: Iovino Laboratory

Encephalitis Society är en världsomspännande internationell välgörenhetsorganisation som genom att driva forskning, påskynda medvetenheten och rädda liv arbetar för en bättre framtid. I det senaste nyhetsbrevet har sällskapet valt att lyfta fram den forskning som bedrivs i Federico Iovinos grupp.

Porträtt från 2022 som togs under Encephalitis Society meeting i London.
Federico Iovino, docent och gruppledare vid institutionen för neurovetenskap. Foto: Encephalitis Society

I höstas blev Federico Iovino inbjuden som talare vid Encefalitmötet i London. I artikeln berättar han om den forskning som bedrivs i hans labb vid institutionen för neurovetenskap vid Karolinska Institutet. Läs hela artikeln på sidorna 12-13.

– I mitt labb undersöker vi bland annat molekylära mekanismer för neuronala skador orsakade av bakteriella infektioner i hjärnan. Vårt mål är att etablera nya terapeutiska tillvägagångssätt som stör sådana mekanismer, särskilt genom att blockera bakterie-neuroninteraktioner, för att skydda neuroner från skador orsakade av bakterieinfektionen, säger Federico Iovino.

Tidigare i våras besökte Encephalitis Society:s Verkställande Direktör, Dr Ava Easton, Federico Iovinos forskargrupp under två dagar. Hon föreläste även på Karolinska Institutet om det dagliga arbete som föreningen gör mot encefalit. Mer om Dr. Ava Eastons besök på KI finns på sidan 14 i nyhetsbrevet.

Federico Iovino Senior Forskare