Publicerad: 2024-09-18 09:00 | Uppdaterad: 2024-09-18 10:16

Forskar om hur ett virus påverkar aggressiv hudcancer

Porträtt av Weng-Onn Lui.
Weng-Onn Lui är professor i experimentell onkologi. Foto: Rickard Kilström

Merkelcellscancer är en aggressiv form av hudcancer som ofta leder till döden. Weng-Onn Lui vill ta reda på hur merkelcellpolyomavirus påverkar tumörtillväxt och utveckling av behandlingsresistens. Möt en av Karolinska Institutets nya professorer som deltar vid årets installationshögtid i Aula Medica den 3 oktober.

Text: Karin Tideström, för KI:s installationsskrift 2024

Vad forskar du om?

– Jag forskar om merkelcellscancer, en ovanlig och extremt aggressiv form av hudcancer som ofta leder till döden. Majoriteten av fallen orsakas av ett virus, merkelcellpolyomavirus, som kan infektera huden. Mitt huvudfokus är att förstå hur detta virus påverkar tumörernas tillväxt och kroppens immunförsvar. Jag vill också ta reda på hur metastaserna, dottertumörerna, beter sig och hur de reagerar på immunterapi. Dessutom undersöker vi potentiella biomarkörer som kan indikera spridd sjukdom och förutsäga hur en person kommer att svara på immunterapi.

Porträtt av Weng-Onn Lui.
Weng-Onn Lui vill ta reda på hur merkelcellpolyomavirus påverkar tumörtillväxt och utveckling av behandlingsresistens. Foto: Rickard Kilström

Varför är detta viktigt?

– Idag finns inga effektiva behandlingsalternativ vid spridd merkelcellscancer. Immunterapi är det mest lovande alternativet, men det är bara hälften av patienterna som svarar på behandlingen långsiktigt. Vårt mål är att förstå hur viruset påverkar tumörernas tillväxt och utveckling av resistens mot behandlingen. Om vi kan hitta biomarkörer som kan förutsäga responsen på immunterapi kan vi också hitta de patienter som har nytta av behandlingen och skilja ut dem som kan behöva andra insatser.

Vilka är era viktigaste resultat hittills?

– I en av våra studier har vi upptäckt flera strategier som används av viruset för att skydda virusproteinet från nedbrytning. Detta skydd är avgörande för att upprätthålla tumörcellernas livskraft. Vi undersöker också de molekylära skillnaderna mellan patienter som har spridd sjukdom och de som inte har det, samt mellan dem som svarar och inte svarar på immunterapi. Genom detta har vi identifierat flera nyckelfaktorer som kan påverka tumörspridning och behandlingssvar.

Om Weng-Onn Lui

Professor i experimentell onkologi vid Institutionen för onkologi-patologi

Wang-Onn Lui är född 1972 i Gopeng, Malaysia. Han har en examen i naturvetenskap från Tunku Abdul Rahman College i Malaysia från1996 och doktorerade vid Karolinska Institutet 2002. Sina postdoktorala studier gjorde han vid Stanford School of Medicine i USA under åren 2004–2008. Efter detta återvände han till Karolinska Institutet och började bygga upp sin forskargrupp. Han blev docent 2014 och lektor 2016. Weng-Onn Lui utnämndes till professor i experimentell onkologi vid Karolinska Institutet den 1 juli 2024.