Publicerad: 2024-09-16 09:00 | Uppdaterad: 2024-09-16 10:14

Forskar om fettcellernas betydelse för sjukdomsutveckling

Porträtt av Kirsty Spalding i labbmiljö.
Kirsty Spalding är professor i fettcellsbiologi. Foto: Rickard Kilström

Våra fettceller lagrar inte bara energi, de är också involverade i många olika processer i kroppen. Kirsty Spalding undersöker hur felaktigt fungerande fettceller påverkar hälsa och sjukdomsutveckling. Möt en av Karolinska Institutets nya professorer som deltar vid årets installationshögtid i Aula Medica den 3 oktober.

Text: Karin Tideström, för KI:s installationsskrift 2024

Vad forskar du om?

– Vi undersöker hur obesitasrelaterade förändringar i fettcellernas funktion påverkar hälsa och sjukdom hos människor. Fettceller inte bara lagrar och avger energi, de spelar också en viktig roll för till exempel ämnesomsättning, immunsystem och reproduktion. Obesitasrelaterade sjukdomar som hjärtkärlsjukdom, typ 2 diabetes och cancer ökar idag kraftigt. Behovet av att förstå mekanismerna bakom dessa sjukdomar och utveckla nya behandlingar som tar obesitaskomponenten i beaktande är stort.

Porträtt av Kirsty Spalding i labbmiljö.
Kirsty Spalding vill veta mer om hur friska respektive dysfunktionella fettceller fungerar. Foto: Rickard Kilström

Hur går ni tillväga?

– Från fettbiopsier isolerar vi fettceller och använder oss sedan av en rad olika analysmetoder för att åldersbestämma fettcellerna och studera deras funktion. Vi tittar på prover från många olika patientgrupper – slanka personer, personer med fetma och personer med pre-diabetes, diabetes och cancer. På detta sätt kan vi få nya insikter om hur friska respektive dysfunktionella fettceller fungerar.

Hur hoppas du att resultaten ska kunna användas?

– Genom att identifiera dysfunktion hos fettcellerna och studera hur det bidrar till sjukdom hoppas vi kunna erbjuda nya behandlingsvägar som riktar in sig på fettcellerna. Vi har till exempel nyligen konstaterat att fettceller kan åldras i förtid och då utsöndra ämnen som främjar inflammation och vävnadsdysfunktion, ett tillstånd hos cellerna som kallas senescens. Bättre kunskaper om mekanismerna bakom senescens kan ge möjlighet att på sikt förhindra att fettcellerna går in i detta tillstånd.

Om Kirsty Spalding

Professor i fettcellsbiologi vid Institutionen för cell- och molekylärbiologi

Kirsty Spalding föddes 1972 i Perth, Australien. Hon doktorerade i neurovetenskap vid University of Western Australia 2003. Sina postdoktorala studier gjorde hon vid institutionen för cell- och molekylärbiologi vid Karolinska Institutet. Efter fyra år som huvudutredare på forskningscentret Integrated Cardio Metabolic Centre vid Karolinska Institutet/Astra Zeneca, återvände hon på heltid till institutionen för cell- och molekylärbiologi 2019. Kirsty Spalding utnämndes till professor i fettcellsbiologi vid Karolinska Institutet den 9 oktober 2023.