Publicerad: 2024-06-24 16:39 | Uppdaterad: 2024-06-25 09:39

Fanna Ndow Norrby om hur hon fastnade för vitt snus

Fanna Ndow Norrby hade som 30 åring aldrig rökt eller snusat, men sedan började hon använda nikotinpåsar. Här berättar hon om sin resa in och ut ur beroendet.

Porträttfoto
Fanna Ndow Norrby. Foto: Martin Stenmark

Text: Annika Lund, först publicerad i Medicinsk Vetenskap nr 2 2024 / Tema nya nikotinprodukter

”Jag började använda vitt snus våren 2020. Under hösten hade jag sett dosorna dyka upp men inte funderat över dem. Under våren provade jag och tyckte det var lite kul. Sen provade jag igen, från en annan kompis. Så där höll det på. Till slut köpte jag en egen dosa för jag ville inte snylta av andra, säger Fanna Ndow Norrby.

Innan hon började med nikotinpåsar som 30-åring hade hon aldrig använt nikotin.

- Under hela min uppväxt har jag hört att jag absolut inte ska börja röka eftersom jag har astma och olika allergier. Snus har jag alltid tyckt är fett äckligt, säger hon.

Frågan hon har ställt sig är: hur lyckades tobaksbolagen få henne att fastna för vitt snus? Svaret är att hon blev påverkad av sina vänner. Men varför började de att snusa?

Bolagen har lyckats

- De här produkterna smögs in i våra liv på ett väldigt smart sätt. När vi satt på någon bar kom kompisar dit med massor av dosor som de delade med sig av. De hade fått dem gratis på något event. De eventen var som fester där stora artister uppträdde, allt var väldigt creddigt, säger Fanna Ndow Norrby.

De såg inte nikotinpåsarna som snus.

- Vi sa inte att vi snusade utan så här: ”jag Lyftar” eller ”jag kör Velo”, säger hon.

Fanna Ndow Norrby är utbildad i strategisk kommunikation och PR och kan inte säga annat än att de här bolagen har varit skickliga.

- De har vänt en folkhälsotrend. De har lyckats få kvinnor att börja med nikotin, efter åratal av sjunkande siffror, säger hon.

Fanna Ndow Norrby är snusfri sedan våren 2022 men tycker det var jobbigt att sluta.

- Jag har känt mig irriterad på tobaksbolagen som lyckades locka mig till detta, men jag var ändå 30 år och gjorde ett eget val. Att barn börjar snusa tycker jag är helt fruktansvärt. Barn ska inte åka in i ett beroende bara för att någon annan vill tjäna pengar.”

Fanna Ndow Norrby

Ålder: 34 år.
Gör: Jobbar som poddare och poddproducent. Har gjort dokumentären Fångad av tjejsnuset, som finns på SVT Play.

Mer om samma ämne