Publicerad: 2020-04-21 16:01 | Uppdaterad: 2020-04-23 16:01

Exceptionellt högt söktryck till KI:s utbildningar

Emma, sjuksköterskestudent och digital ambassadör
Antalet ansökningar till sjuksköterskeprogrammet vid KI har ökat med 55 procent. Foto: U Schulte

Intresset för vårdprogram ökar i hela landet. När antagningen till höstens högskoleutbildningar stängde visade sjuksköterskeprogrammet vid Karolinska Institutet (KI) en ökning av antalet sökande med 55 procent, samtidigt är KI:s läkarprogram populärast i landet.

– Det är en exceptionell ökning av antalet sökande till KI:s utbildningar inför hösten 2020. Vi ser ett större intresse än tidigare att utbilda sig för arbete inom hälso- och sjukvården efter utbrottet av det nya coronaviruset, säger Christopher Sönnerbrandt, enhetschef på antagningen vid KI.

När ansökan till höstens högskoleutbildningar stängde den 15 april hade 23 000 personer sökt in till KI. Det är en ökning med 20 procent jämfört med föregående år.

Läkarprogrammet populärast

Det program på KI med högst söktryck är läkarprogrammet med cirka 6000 sökande. Och med sina runt 2300 förstahandssökande är programmet det populäraste i Sverige.

­– Den största ökningen ser vi emellertid på sjuksköterskeprogrammet. I år sökte nästan 3000 personer vilket är 55 procent fler sökande än förra året, säger Martin Guss, samordnare vid antagningsenheten på KI.

– Vårdutbildningar är mycket attraktiva i dessa tider. Allmänheten förstår nu mer än tidigare vilket otroligt viktigt jobb dessa yrkesgrupper bidrar med, fortsätter Martin Guss.

Flest sökande till KI:s utbildningar är kvinnor och likt tidigare antagningsomgångar kommer majoriteten av de sökande från Stockholms län.

Rekordsiffror nationellt

Det höga söktrycket syns också nationellt då totalt 407 000 personer anmält sig till högskoleutbildningar i höst. Det är första gången någonsin sedan den samordnade antagningen infördes som antalet ansökningar landar på över 400 000.

– Att antalet sökande till högskolan ökar kan vara en effekt av coronaviruset och den situation som råder i samhället och på arbetsmarknaden, säger Karin Röding, generaldirektör på Universitets- och högskolerådet i ett pressmeddelande.

Första antagningsbeskedet kommer den 9 juli. Sista dag att tacka ja till sin plats är den 24 juli.