Publicerad: 2024-08-29 09:35 | Uppdaterad: 2024-09-01 14:59

Duloxetin kan hjälpa äldre med depression och kognitiv svikt

En äldre person tittar ut genom fönstret och ansiktet speglas i rutan.
Foto: Pixabay.

Karolinska Institutet har upptäckt att ett redan registrerat läkemedel mot depression, duloxetin, även kan ha positiva effekter på minne och kognitiva funktioner hos äldre.

Porträtt av Taher Darreh-Shori, docent vid avdelningen för klinisk geriatrik, NVS.
Taher Darreh-Shori, docent och senior forskare vid avdelningen för klinisk geriatrik, NVS. Foto: Privat.

En ny studie publicerad i den vetenskapliga tidskriften ACS Omega visar att duloxetin, förutom att behandla depression, också hämmar ett enzym som är involverat i regleringen av nervsystemet som påverkar minne och kognition. Detta kan potentiellt förebygga utvecklingen av demenssjukdomar, särskilt Alzheimers sjukdom.

– Både depression och kognitiv svikt förekommer ofta samtidigt hos äldre individer, särskilt de som är i första stadiet av en demenssjukdom, säger Taher Darreh-Shori, docent och senior forskare vid institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
– Upptäckten att duloxetin kan ha en dubbel effekt är mycket lovande.

Oväntad upptäckt

Studien genomfördes genom en kombination av datorsimuleringar och laboratorieanalyser. Forskarna upptäckte att duloxetin effektivt hämmar ett specifikt enzym vid samma koncentrationer som uppnås vid vanlig dosering av läkemedlet. Detta innebär att ingen dosökning behövs för att uppnå den sekundära effekten.

– Detta har varit en oväntad upptäckt vid sidan om vår huvudsakliga forskning, säger Taher Darreh-Shori. Vi hoppas kunna genomföra en klinisk studie på patienter i första stadiet av Alzheimers sjukdom.

Resultaten är viktiga eftersom det idag inte finns några läkemedel som botar demenssjukdomar. Att ett redan registrerat läkemedel kan hjälpa både mot nedstämdhet och kognitiv svikt kan uppskattas av både läkarkåren och äldre föreningar.

Studien har finansierats av bland annat Demensfonden, Åhlen stiftelse, Vetenskapsrådet, ALF-medicin och Alzheimer Association i USA.

Publikation

”Repurposing Duloxetine as a Potent Butyrylcholinesterase Inhibitor: Potential Cholinergic Enhancing Benefits for Elderly Individuals with Depression and Cognitive Impairment”, Taher Darreh-Shori, Anurag T. K. Baidya, Medea Brouwer, Amit Kumar, Rajnish Kumar, ACS Omega, online 21 augusti 2024, doi: 10.1021/acsomega.4c05089.